Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Головна » Статті

Закрити баннер
Закрити баннер
Римма КАШЕВСЬКА (Луцьк)
Спогади
В 1951 році я була прийнята на роботу в Волинський краєзнавчий музей зав. обласним відділом культури Підвальним (не пам'ятаю ім'я, по-батькові). Обласний відділ культури був розташований у приміщен­ні облвиконкому по вул.Галана, там де зараз знаходиться Волинський краєзнавчий музей.
Не попрацювавши навіть і року, мені довелося побувати на рес­публіканській нараді у Чернівцях. Дуже хвилювалася, довелося висту­пати, а досвіду у мене фактично не було ніякого. Мав виступати дирек­тор, та він не поїхав, але все обійшлося добре.
Запам'яталася мені поїздка у Володимир-Волинський фарний костел, який вже в ті роки був закритий. Щоб туди не ввірвалися пара­фіяни, нас закрили в костелі під охороною міліції. З нами разом знахо­дився і Жолтовський, мистецтвознавець зі Львова, з музею народних промислів, великий знавець сакрального живопису. Відбирали доку­менти, книги, церковне начиння, що пізніше увійшло в експозицію му­зею атеїзму у Луцьку. Під час підготовки костела у Луцьку для побудо­ви експозиції, після ремонтних робіт у нашому музеї був складений список всіх працівників, які по двоє кожний день ходили в костел при­бирати його від будівельного сміття.
За ці роки в музеї побувало багато дослідників. Пам'ятаю такий випадок. До нас приїхав О.Ратич , людина закохана безмірно в архео­логію. Мета у нього була — вивчити археологічні колекції, які знаходи­лися у підвалі по вул. Свердлова, де розміщався на той час музей. Пе­ребуваючи там, він не чув, як його кликали, закрили, і знаходився у хо­лодному приміщенні цілий день.
Працювала у нас дуже цікава людина, повністю віддана своїй сп­раві - бібліотекар В.Зелінська. Ерудована, фізично хвора, вона весь час працювала в сирому, холодному приміщенні, і дуже сердилася, ко­ли її викликали наверх, і вона втрачала півгодини робочого часу.
Колись, у 50-ті роки, у районний центр, або село доїхати можна було тільки на попутці (автобуси не ходили). Якось ми мали доповнити фотографіями Колодяжнянський музей: зробили все тут на місці, оформили в рамочки. Вийшли на трасу, завантажилися на попутку і поїхали, але доїхали до Колодяжного тільки по головній дорозі на Ковель, розвантажилися і мусили все по багну переносити у музей. Дуже були раді, коли нам виділили автобус, правда, це була дуже стара техніка. Пам'ятаю, як в Ківерцівському районі ми цілий тиждень їздили з відірваними дверцятами, уникаючи інспекторів, а при поїздці в Берестечко у нас відвалилося кермо і ми з'їхали вдало в кювет. Під час експедиції в Маневицький район, цілий день просиділи, забуксувавши в пісках.
Дуже часто в музеї проводилися регіональні конференції науко­вих працівників з Рівного, Дубно, Кременця, і ми їздили до них. Люди думають по-різному, тому навіть в будь-якому музеї, навіть районному, шкільному, можна помітити щось цікаве, щоб потім використати в своїй роботі. Часом, коли не було місць у готелі, ми їх розміщували у себе по домівках.
Кожного року в музеї проходили практику студенти історичного факультету учительського, а потім Луцького педагогічного інституту імені Л. Українки. Одного року їх використали для будівництва Уховецького народного музею. На мене було покладено завдання, крім побудови експозиції, в вільний від роботи час слідкувати за поведінкою студентів, тому що вони були зі мною без викладача.
Багато в пошуках людей, експонатів давала праця в обласному соцбезі та ківерцівському районному. Там зберігаються особисті спра­ви людей, які оформляли пенсію, з яких можна дізнатися багато ціка­вого. Там я знайшла цікаві дані про робітників заводів. Але перед тим, як відправлятися за адресою, треба було прочитати літературу про ви­робництво, з яким була пов'язана конкретна людина. Так я одержала цікаві експонати від робітника цегельного заводу у Луцьку 30-х рр., який спочатку казав, що у нього нічого немає.
Велике значення я приділяла бесідам в експозиції музею з відві­дувачами, розпитуючи їх про сімейні архіви та реліквії.
Я залишила у відділі давньої історії понад 100 карточок з адреса­ми. Не знаю чи скористалися цим у відділі? Бо мало ще мати адресу: треба вміти розмовляти з людьми, а особливо слухати, не перебива­ючи, але направляючи в русло своєї теми, бо це люди в своїй більшо­сті самотні і рідко мають співбесідника. Були випадки, коли таку люди­ну приходилося відвідати декілька разів, а з деякими ставали друзя­ми. Треба, щоб людина звиклася з думкою про те, що в музеї речам, пов'язаних з її життям, буде краще. У нас був випадок, коли науковий працівник прийшов у Москві до вдови Д.Мєдвєдєва. Він заявив від порогу, що йому потрібні матеріали, а часу у нього обмаль, і в результаті нічого не одержав.
Ми дуже уважно ставилися до повідомлень про експонати. Пам'я­таю, як повідомили хлопчаки з Ківерець про те, що вони бачили   діжку, яку накривають бляшаною кришкою, на якій напис з літерами "ять". Це виявилася реклама заводу з Риги, який поставляв сільськогосподар­ські машини на Волинь. Одного разу до нас прийшов чоловік і повідо­мив про те, що на березі р.Стир він бачив якусь деревину, яка стир­чить з грунту. Він показав місце, і ми прийшли до висновку (з'ясувавши по картах м.Луцька), що це старовинна пристань. Повідомили про це владу. Це виявився човен, десь приблизно в 2 рази більший, ніж той, що стоїть в експозиції. Місцева влада використала землеснаряди для підняття човна. Дістати його не вдалося, він розламався, і зберегти також не вдалося. Куски від нього довгий час лежали на подвір'ї му­зею, і у мене виникла думка порізати їх на колоди з тим, щоб зробити в експозиції імітацію зрубу в 2-му залі, але вночі хтось спалив залишки човна, і я про це не знала. Були повідомлення про експонати і неправ­диві. Пам'ятаю, як діти під враженням перегляду фільму про 1812 р. переконували нас, що бачили головний убір — "ківер". В результаті вони нас водили цілий день по околицях Луцька безрезультатно.
Кожний рік у Луцьку, після закінчення польових робіт, збирання хліба, відкривалася сільськогосподарська виставка, розташована па­ралельно зараз вулиці Перемоги, на пустирі, аж до військової частини (він не був забудований будинками, це вже пізніше, навіть з вхідної ар­ки виставки зробили фасад будинку). Музей мав завдання в павільйоні "культура" робити виставку.
Був період, коли наукові працівники приймали участь у роботі агітпоїздів, домовившись з луцькою дільницею залізниці. При поїзді був лектор і кінозал, а в одному вагоні ми організували музейну фото­виставку. Поїзд рухався від станції до станції з зупинками. Люди були поінформовані про час прибуття поїзда. Приходило дуже багато:слухали лекцію, дивилися кіно і оглядали музейну експозицію. А у нас був складений графік, згідно якого ми мінялися на станціях. Ночували там же, у вагоні.
Були у нас в музеї і експонати, які ми не могли визначити, дату­вати на місці, тоді зверталися до інших музеїв, центральних. Пам'ятаю, як я звернулася з проханням до Є.І.Ковальчук (нині заступника дирек­тора Волинського краєзнавчого музею), яка їхала у відрядження до Києва, взяти на визначення фрагменти тканин без атрибутики. Вона їх привезла з повними даними про країну, де вони виготовлялися, і про час їх виготовлення.
Часом здобували експонати не тільки в далеких районах Волин­ської області, але і в найближчих селах до Луцька і в самому Луцьку. В с.Гаразджа, хазяйка подвір'я сказала нам з Л.Войницькою, що в неї є плужок, дерев'яний обгортувач картоплі, але він закиданий великою кількістю хмизу. Ми перенесли весь хмиз на друге місце, і плужок таки дістали та привезли рейсовим автобусом до Луцька. В цьому ж селі ми знайшли документ на землю початку XX ст., який зберігався в бляша­ній капсулі, під стріхою. У Луцьку був знайдений мармуровий бюст Ф.Шопена, клавесин, а на вул. Сільській — молотарка з заводу.
Деякі експонати приходилося шукати цілеспрямовано дуже довго. Так довго я шукала "хомут", бо задумала відтворити в експозиції ін­тер'єр крамниці,питаючи про нього в кожному селі під час експедиції. Вже і втратила надію, але в одному із сіл нарешті знайшла.
Відправляючись за експонатами треба було навіть продумати одяг, в якому підеш за адресою. На все життя мені запам'ятався випа­док : при відвідинах сім'ї священика у Цумані, я була у сукні без рука­вів, і матушка своїй сестрі, гадая, що я не чую, сказала : "А руки то ого­лені".
Деякі цікаві експонати не вдалося придбати через брак коштів в музеї. Дуже часто я закладала свої гроші, потім їх мені повертали, а на той час і у мене не було. Так ми втратили скриню на колесах, що мали везти коні та килимок з зображенням "Рада у Філях 1812р.". Не вдалося мені знайти і міщанські "чумарки", які носили чоловіки в Горохові та Берестечку; в одному — сині, а в другому — чорні, які шили із сукна, виготовленого в м.Славута. Справа в тому, що чоловіків — міщан не­біжчиків ховали у "чумарках". Бачила я і міщанський будинок діда О.Ошуркевича, побудований у Берестечку. По всьому периметру будин­ку іде веранда без билець під дашком, який спирається на дерев'яні точені колони.
Зустрічалася я і з цікавими людьми — поетесою О.Журливою, про яку нам повідомили з обкому партії, що вона живе у Кіровограді (адреси не було), і що вона є сучасницею Л.Українки (в це я не повіри­ла, але таке високе начальство сказало — треба їхати). Приїхала я ту­ди вночі, влаштувалася у кімнаті відпочинку при станції, а вранці пішла шукати. Адресу встановила через поштове відділення. На місці з'ясу­валося, що вона свої поезії присвячувала Лесі Українці. В цій сім'ї збе­рігався дуже цікавий архів П.Тичини, з яким вони були знайомі і прия­телювали. Цікавою людиною виявився і Г.Остапенко, художник, який викладав у Ковельській гімназії в 30-х роках, а потім у Луцьку. В нього було багато замальовок Луцька, Волині етнографічного характеру, річ з родини Косачів та багато інших матеріалів.
Шкода, що деякі експонати вже зникли, знаходячись на подвір'ї музею: це тачанка із Забороля, яку подарували комусь із начальства та солдатський польовий котел періоду Першої світової війни (мабуть здали на металобрухт).
Не здійснила я і деякі задумки в експозиції при побудові — піджи­мали терміни. Хотіла зробити вітражі на вікнах у 2-му залі з тематики Київської Русі та інших історичних тем, розміщених у цьому залі; пла­нувалося розмістити експонати на фоні сірого домотканого полотна з нанесеним штамповкою малюнком (імітація "вибійки") у 4-му залі. А там, де експонуються ноти к музичним творам, озвучити їх, а також пі­дібрати світильники для освітлення залів, які б відповідали часу.
За роки праці в музеї, я побувала в усіх районах області, де зби­рала різні експонати, і дуже шкодую, що не довелося побувати у Повурську, де у 1903 р. працював начальником станції, мій дід Й.О.Фур­ман.
Збирати треба всі вагомі матеріали — речові, документальні, не­залежно від інтересів, якого вони світогляду, або інтереси якої партії вони відображають. Історія поставить їх на своє місце, і науковий пра­цівник музею буде розглядати під такою призмою, яка потрібна. Адже один і той же експонат можна розміщати в декількох різних темах.
_____________________________
Волинський музей: історія і сучасність: Науковий збірник: Вип. 4. – Луцьк, 2009. – С. 32-34.
Категорія: Статті | Додав: administrator (30.04.2012) | ОПИС ЗНАКІВ |
Переглядів: 1108 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz