Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Головна » Статті

Закрити баннер
Закрити баннер
Віталій Кушнір,
завідувач Затурцівського меморіального музею
В’ячеслава Липинського, с. Затурці Локачинського району
 
ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ НА ПРИКЛАДІ ЖИТТЄВОГО ШЛЯХУ В’ЯЧЕСЛАВА ЛИПИНСЬКОГО
 
Патріотичне виховання громадян є запорукою самого існування держави. На всіх етапах суспільного розвитку йому надавалося першочергове значення. Розуміння важливості такого виховання в умовах становлення української державності – необхідна вихідна позиція функціонування державних культурних та освітніх закладів, громадських організацій і сім’ї. Найбільшого ефекту в цьому напрямку можна досягти при тісній взаємодії названих інституцій та їх конструктивній, скоординованій співпраці. Долучитись до виховання патріота, громадянина незалежної України – почесна місія кожного свідомого члена нашої спільноти.
Старше покоління ще досі тримає у пам’яті трактування патріотизму, виключно як інтернаціоналізму і протиставлення національним почуттям людей різних національностей. Особливо діставалося «українському буржуазному націоналізмові». Цей ярлик навішували і на рядових громадян, і на дуже авторитетних діячів, які своїм осмисленням суспільних процесів значно випереджали час. До категорії переслідуваних потрапляли свідомі українці як правої, так і лівої політичної орієнтації.
Сьогоднішня ситуація в суспільстві вимагає кардинального переосмислення поняття патріотизму та націоналізму для виховання громадян-патріотів. Особливу роль у цьому відіграє інформація про життєвий шлях та наукову спадщину В.К.Липинського. Будучи поляком за походженням, наш краянин став палким патріотом України. За те, що він бачив і послідовно відстоював перспективу існування і повноцінного розвитку української нації винятково у власній незалежній державі, В’ячеслава Липинського ще сто років тому було названо «найбільшим українським націоналістом».
Націоналізм як найвища форма патріотизму – це жертовне служіння своїй нації.
Екс-глава Української Греко-Католицької Церкви кардинал Любомир Гузар, розвиваючи вчення В’ячеслава Липинського сказав: "Націоналізм — це не шовінізм. Шовінізм — це коли ви любите тільки своє, а ненавидите чуже. Бути патріотом означає любити свій народ, але також шанувати інших, інші національності. Тому справжні патріоти, які себе вважають націоналістами, — це ті, що вміють любити своє, не ненавидячи чужого, боронити свої права, не посягаючи на права інших”[ 5 ].
Патріотизм В’ячеслава Липинського виразно проявляється вже під час навчання в Першій чоловічій гімназії у Києві. Познайомившись зі своїми ровесниками з інших навчальних закладів, він намагається об’єднати шкільну корпорацію римокатоликів "Коло” з учнівською православною "Громадою” на основі принципу територіального патріотизму. Активно пропагуючи свої погляди, юнак власним прикладом намагається запалити серця представників польсько-шляхетської верстви вогнем синівської любові до України. При тому керується "винесеним з батьківського дому” переконанням, що кожна людина "мусить мати, по-перше, не тільки права, але й обов’язки” [1]. І хоча спроба такого об’єднання не мала успіху, В’ячеслав не пішов на компроміс із власним сумлінням: на знак протесту вийшов із "Кола” та вступив до "Громади” [4,11]. Відтоді він не відступився від мети свого життя, що дало право пізніше стверджувати: "Доказ фактичного, а не словесного народолюбства я дав українською працею цілого свого життя; прийняттям за свою української мови народньої і ділами ствердженим бажанням сполучити себе і верству, до якої належу, в одну з цим народом українську націю та витворити спільну з ним одну українську державу”[3 ,7].
Цілеспрямованість, чесність, любов до рідної землі, відданість справі, сміливість, відкритість і прямота у відстоюванні своїх переконань, поєднані з вихованістю і вродженою скромністю — такі характерні риси цієї визначної людини. Не було тут місця для пихатості і зазнайства, для самозвеличення і принизливого ставлення до простолюду, для підлості і шахрайства, для зажерливості і жадоби збагачення. Натомість — послідовний і невтолимий потяг до знань, прагнення осмислити сенс власного життя, намагання достукатися до совісті кожного члена людської спільноти, пробудити в українців почуття національної самоповаги та громадянської відповідальності.
Наділений такими успадкованими чеснотами, що передавалися від покоління до покоління, В’ячеслав Липинський поважав такі ж якості в людях, з якими спілкувався, без різниці — були це однодумці, чи противники. "Чесність і моральність вимагала б від людей, які в собі великої любови до своєї громади немають, од людей позбавлених громадського інстинкту, щоб вони творенням соціяльних теорій і публіцистичним письменством не займались” [2, 117].
Метою його життя, ідеалом та покликом долі була Незалежна Соборна Українська Держава, побудову якої В.Липинський вважав завданням "хоч безмірно важким, але разом з тим і безмірно великим” [2, 468].
"Свідомість величі цього завдання, і його правди та справедливости, може захопити людей сміливих та честних — людей, які люблять велике і шанують справедливе” [2, 469].
Слова нашого великого краянина звернені до кожного українця: "Щоб ти будував, а не руйнував, як досі Україну, одного тільки треба: хвилини покаяння, Щоб хоч на одну мить покинув ти писати, бігати, кричати, свою "рушійність” хоч на хвилину припинив і запитав себе, свого сумління, що властиво мене в моїй активности жене, яке це почуття мене до руху пхає? І відповідь дав собі таку щиру, таку правдиву, як в обличчю Бога, як на порозі смерті”.
Як відомо, основу виховання дитини закладають у сім’ї. Навчання в школі, середніх спеціальних та вищих навчальних закладах лише допомагає підкоректувати виховну орієнтацію молоді.
На допомогу школі покликані прийти і музеї, зокрема, такі, як наш. Тут є можливість якнайповніше впливати на формування громадянської позиції юнаків та дівчат на прикладі життєвого шляху В.Липинського. Дослідження музейних працівників, опубліковані в збірниках науково-практичних конференцій, у яких беруть участь і студенти, й учні шкіл, використовуються у навчально-виховному процесі. Відомості про роботу музею поширюємо через друковані періодичні видання та інтернет, яким особливо успішно користується молодь.
Окрім екскурсійного обслуговування, науковими співробітниками читаються лекції про складний і жертовний життєвий шлях нашого земляка, його наукову та громадсько-політичну діяльність. У стінах музею організовуються різні тематичні заходи патріотичного спрямування (творчі вечори письменників, митців, відзначення державних свят, ювілейних і пам’ятних дат, посвята в студенти, перший урок та ін.). У кожному заході присутній наголос на філософському трактуванні В.К.Липинським синівського обов’язку громадянина перед Україною.
На жаль і досі проблемним залишається відвідування музею школярами та студентами. Вважаємо доцільним управлінню освіти та науки Волинської облдержадміністрації рекомендувати керівникам навчальних закладів області звернути увагу на цю ділянку роботи.
____________________
1. Липинський В. Лист до Казимира Пуласького. – Машинопис. – Фонди Затурцівського меморіального музею В’ячеслава Липинського. – Б. н.
2.Липинський В. Листи до братів-хліборобів. Про ідею і організацію українського монархізму. – К.; Філадельфія, 1995. – С. 470.
3. Липинський В. Релігія і церква в історії України. – Нью-Йорк, 1956. – С.111.
4.Пеленський Я. В’ячеслав Липинський і його "Листи до братів-хліборобів” // В’ячеслав Липинський. Твори, архів, студії./ За заг. ред. Ярослав Пеленський.– К.; Філадельфія, 1995. – Т. 6. – С. 470.
5. Газета "Всеукраїнське об’єднання "Свобода”, ч.170 (47). – 2012. – 22 – 28 листопада.
__________________________
Волинський музейний вісник : Наук. зб. : Вип. 5. : Музейна педагогіка. Теорія і практика. / упр-ня культури Волин. ОДА ; Волин. краєзн. музей ; каф. документознавства і музейн. справи СНУ ім. Лесі Українки ; Упоряд. А. Силюк. – Луцьк, 2013. – С. 60-61.
Категорія: Статті | Додав: administrator (23.08.2013) | ОПИС ЗНАКІВ |
Переглядів: 1257 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz