Фаїна
Рябчикова,
кандидат історичних наук,
доцент кафедри
документознавства і музейної справи
Волинського національного
університету
імені Лесі Українки, м. Луцьк
Світлана
Чибирак,
завідувач Музей етнографії
Волині та Полісся
при Волинському національному
університеті
імені Лесі Українки, м. Луцьк
МУЗЕЙНЕ
СВЯТО ДЛЯ ПЕРШОКЛАСНИКІВ – ФОРМА НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ ДЛЯ СТУДЕНТІВ
СПЕЦІАЛЬНОСТІ «МУЗЕЙНА СПРАВА ТА ОХОРОНА ПАМ’ЯТОК ІСТОРІЇ ТА КУЛЬТУРИ»
З 2006 р. на історичному факультеті
Волинського національного університету імені Лесі Українки здійснюється
підготовка фахівців за спеціальністю «Музейна справа та охорона пам’яток
історії та культури». Одним із нормативних курсів, опанувати який повинні
музеєзнавці, є «Музейна педагогіка».
Музейна педагогіка – спеціальна
наукова дисципліна на стику музеєзнавства, педагогіки, психології та профільної
для даного музею дисципліни (або їх комплексу), предметом якої виступає музейна
комунікація. Її завдання – розробка нових методик роботи з відвідувачами,
музейно-педагогічних програм, вивчення впливу форм музейної комунікації на
різні групи музейної аудиторії.
Музейна педагогіка як практична
форма роботи почала формуватися в другій половині XIX – початку ХХ ст. Спершу
вона орієнтувалася на розробку методик роботи і вивчення переважно дитячої
аудиторії. Тільки в 1970–1980-ті рр. усвідомлюється важливість таких досліджень
і для інших груп відвідувачів (хоча робота з дитячими та підлітковими групами
залишається найважливішим напрямком), зв’язок музейної педагогіки з усіма
сторонами музейної роботи.
Отже, завданнями курсу як практичної
і навчальної дисципліни є:
– вивчення закономірностей
музейно-педагогічного процесу і використання їх в практиці;
– визначення специфіки педагогічного
впливу музеїв на різні соціальні і вікові групи музейної аудиторії;
– узагальнення досвіду
культурно-освітньої діяльності музеїв різних профілів, типів і видів;
– виявлення найбільш раціональних
форм і методів спільної роботи музеїв з педагогічними установами.
При реалізації такого складного
комплексу завдань, для студентів важливим є не лише засвоєння теоретичних
знань, але й опанування практичних навичок роботи з різними категоріями
відвідувачів. Особливу частку серед останніх становлять, безумовно, діти. Це
пояснюється тим, що досить тривалий час у вітчизняній музейній справі дитячій
аудиторії не надавалась належна увага, а відтак не було підготовлено ні
спеціальних експозицій, ні програм для «маленьких» відвідувачів. Тому на
сьогодні цей напрям експозиційної та культурно-освітньої роботи є надзвичайно актуальним
як у роботі музейних осередків України, так і при вивченні науково-практичних
засад музейно-педагогічної діяльності.
З огляду на це, згідно з навчальною
програмою одним із модулів курсу «Музейна педагогіка» був присвячений
підготовці та проведенню музейного заходу для конкретної вікової аудиторії
екскурсантів. Форму та місце проведення мають право обирати самі студенти.
У 2012 р. для виконання такого
завдання студенти ІV курсу вирішили організувати музейне свято «Зустрічі весни»
для учнів 1–Б класу СЗОШ № 5 на базі Музею етнографії Волині та Полісся при Волинському
національному університеті імені Лесі Українки.
Університетський етнографічний музей
на сьогодні став місцем, де можна заглибитись у традиційний побут української
селянської родини, відтворити та відчути атмосферу певного календарного чи
родинного свята, і як виявилось, навіть стати безпосереднім учасником
святкового дійства. Тому не випадково, саме на його основі вирішили провести
музейне свято студенти ІV курсу – Березко Оксана, Будь Тетяна, Зицик Ольга,
Килюшик Іванна, Мельник Олег, Новіков Сергій, Пилипчук Наталія, Бурко Ірина,
Гринджола Андрій, Наход Людмила, Патійчук Наталія.
У процесі вивчення курсу «Музейна
педагогіка» вони з’ясували, що однією з важливих категорій відвідувачів будь-якого
музею є діти. Тому музейна робота повинна сприяти формуванню гуманістичного сприйняття
оточуючого середовища, естетичного смаку, потягу до прекрасного. Основною метою
музейного закладу має стати розвиток особистості дитини у таких напрямах: 1)
когнітивному, тобто у формуванні мислення, вмінні передавати знання, навчанні,
в отриманні певних вмінь та навичок; 2) креативному – розвивати творчий
потенціал; 3) сенсорному (стимулювати розвиток зорових, слухових, тактильних,
смакових відчуттів)1. У культурно-освітній роботі важливо звертати увагу на
особливості дитячого світосприйняття, психологічні характеристики дітей різного
шкільного віку.
З огляду на це, студенти-музейники
під методичним керівництвом доцента кафедри документознавства і музейної справи
Рябчикової Ф.Д. та завідувача Музею етнографії Волині та Полісся при ВНУ імені
Лесі Українки Чибирак С. В. розробили спеціальний сценарій майбутнього дійства,
який базувався на діалозі зі школярами і був націлений не лише на передачу
знань про ті чи інші предмети традиційно-побутової культури українців, але й
заохочення дітей до творчості, створення можливості для учнів самостійно
«попрацювати» з музейними предметами.
Навчально-виховний захід «Зустрічі
весни» відбувся на Чистий четвер (12 квітня 2012 р.). Це був перший досвід
практичної організації музейного дійства для студентів-музейників та перші
відвідини університетського музею для школярів.
Оскільки сприйняття музейної
інформації вимагає великого розумового і фізичного напруження, майбутні
музейники побудували захід з урахуванням вікових особливостей дітей. У
структуру музейного свята вони включили чимало ігрових та інтерактивних
моментів (пропонувалося відгадати різноманітні загадки, скласти пазл, віднайти
та назвати птахів на рушниках). Саму екскурсію вели у формі постійного, відкритого
діалогу з першокласниками.
Суттєвою особливістю дитячого
сприйняття є те, що діти краще засвоюють матеріал за допомогою дотику. Тому
після ознайомлення з експозицією музею, першокласникам запропонували власноруч «попрасувати»
речі так як колись прасували їхні прабабусі, за допомогою рубля і качалки, а
також продемонстрували залізну праску початку ХХ ст., яку нагрівали за
допомогою жару. Також діти побачили, в якому посуді раніше готували їжу,
спробували «поїсти» дерев’яними ложками із керамічних макітр.
З великим зацікавленням учні брали
участь у різноманітних конкурсах. Спершу їх привітала Весна, яка прийшла у
гості до музею разом із різноманітним «птаством». Кожна пташка загадувала
загадки про свійських та диких птахів, на які діти із задоволенням відповідали.
Великий інтерес в учнів викликали різноманітні конкурси: «Знайди та назви
пташку на рушнику», «Оживи солом’яного птаха». А ще дітям запропонували скласти
пазли («Синичка» та «Лелека», які власноруч виготовили студенти) та відгадати,
що на них зображено. Такі завдання викликали захоплення у першокласників.
На кінець музейного свята студенти
підготували дітям подарунки. Серед, яких були заготовки витинанок-птахів для
самостійного вирізання вдома. Першокласникам наочно показали як виготовити та
який вигляд повинна мати їх витинанка. Також студенти-музейники подарували
дітям «жайворонки» – традиційне печиво, яке обов’язково пекли, коли йшли
зустрічати весну.
Такий музейний захід став корисним
для майбутніх фахівців-музейників, адже не тільки дав можливість на практиці
застосувати свої знання та вміння, але і збагатив їх новим досвідом музейної роботи
– студенти самостійно розробили текст екскурсії, провели музейне свято,
навчилися оволодівати увагою дітей, підлаштовувати екскурсійний матеріал
залежно від зацікавлень аудиторії та ін.
Навчально-виховний захід «Зустрічі
весни» був цікавим та пам’ятним для маленьких екскурсантів. Вони вперше
відвідали університетський музейний заклад, стали активними учасниками
святкового дійства, розширили власні знання про те, що таке музей, якими речами
колись користувалися їхні бабусі-прабабусі та ін.
____________________
1. Шляхтина Л. М., Мастеница
Е. Н. Музейно-педагогическая мысль в России. Исторический очерк. – СПб., 2006.
– 272 с. – С. 113.
__________________________________
Волинський
музейний вісник: Музеї у дослідженні та збереженні пам’яток культурної спадщини
західноукраїнських етнічних земель. Наук. зб. : Вип. 4. / упр-ня культури і туризму Волин. ОДА ;
Волин. краєзн. музей; каф. документознавства і музейн. cправи ВНУ ім. Лесі
Українки ; / упоряд. А. Силюк, Є. Ковальчук. – Луцьк, 2012. – С. 77-78.
|