Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Головна » Статті

Закрити баннер
Закрити баннер
Олексій Войтюк,
науковий співробітник Рівненського
обласного краєзнавчого музею, м. Рівне
МАКЕТ ГЛИНОБИТНОЇ ПЕЧІ В ЕКСПОЗИЦІЇ ВОЛИНСЬКОГО КРАЄЗНАВЧОГО МУЗЕЮ
Основним опалювальним пристроєм у житлі українців, безумовно, була вариста піч. Незважаючи на відмінності, які часто трапляються навіть у межах одного села, загальна конструкція печі, її функціональні характеристики, принцип дії, обслуговування були однотипні на всій українській етнічній території. У житлі піч зводили найчастіше з правого боку від входу у кутку біля напільної і сінешньої стін [3, 307].
Склепіння печі споруджували на підвищеній над рівнем долівки платформі, яку називали «опіччям», «опечищем», «пудпєччям», «зрубом», «одьонком», «фундаментом» [3, 307-308].
Така традиція складання печі є типовою і спадковою ще з часу Київської Русі, що можна побачити на прикладі археологічних матеріалів і об’єктів. Так, наприклад, у період з 1993 по 2003 роки на поселенні в урочищі Шанків Яр було зафіксовано 37 жител в яких збереглись опалювальні пристрої [1, 202]. Всі житла орієнтовані за сторона світу як кутами так і стінами. Печі будувались глинобитними їх ставили в одному із кутів будівлі, лише в житлі № 57 піч було збудовано на глиняній підсипці завтовшки 0,3 м. Найчастіше печі розташовувались у північно-східному і східному кутах (у 17 будівлях), або північному і північно-західному (у 14 будівлях) [1, 213].
Під час розкопок на території сучасного села Дорогобуж Гощанського району печі збереглися у 26 житлах. Вони відносяться до чотирьох типів: глинобитні, кам’яно-глиняні вирізані в материковому останці в кутку котловану та нішоподібні. Печі перших трьох типів збудовані на рівні долівки в кутку житла, вони повернуті челюстями вздовж однієї із стін котловану, лише в житлі №17 піч була піднята на 0,4 м над підлогою [2, 127].
В залежності від того в якому куті поставлена піч, вона мала відповідну орієнтацію челюстей. За цією ознакою простежується чітка тенденція. Більшість печей поставлені таким чином, що при підході до них з боку челюстей, піч завжди залишається справа. На думку дослідників, така орієнтація печі найбільш зручна для робіт, пов’язаних з приготуванням їжі [2, 127].
Тут видно, що у будівництві печей простежується певна спадковість.
Картографування даних про опалювальні пристрої Х – ХІ ст. на території Західної Волині дозволяє підтвердити певні закономірності, які були простежені під час аналізу опалювальних пристроїв у слов’янських житлах. Житла з глинобитними печами відомі на всій території від басейну Горині до басейну Західного Бугу. А от житла з печами-кам’янками та кам’яно-глиняними печами зустрічаються в цей час лише в межиріччі Горині та Стиру [1, 213].
При реконструкції глинобитної печі у експозиції Волинського краєзнавчого музею у кінці лютого 2012 року, було взято за основу піч знайдену експедицією ДП НДЦ ОАСУ «Волинські старожитності» під керівництвом Златогорського О.Є. та Вашети М.П. в с. Богушівка Луцького району влітку 2011 року. Аналогіями слугували печі з експедицій Козака Д.Н. та Прищепи Б.А. Це глинобитні печі середніх розмірів (1,1х1,0 м) підковоподібні у плані з максимальною висотою 1,2 м.
Макет печі виготовлявся на платформі, яка піднімається над рівнем долівки на 0,05 м («опіччя»). Для утримання печі було зроблено дерев’яний каркас, в ідеалі, після першого пропалювання він згоряв. Даний пристрій є піччю, у якій відсутній отвір для виходу диму, тобто він повинен був виходити через челюсті. Такий тип опалення називається «по чорному» і спостерігався ще у міжвоєнний період на території Полісся. Піч завершена «коритом» – бортик по контуру, куди засипалось зерно для просушування.
Спорудження печі проходило у два етапи:
Перший етап:
- підготовка матеріалів (20.02.2012);
- спорудження «опіччя» (21.02.2012);
- розмітка контурів печі (21.02.2012);
- встановлення дерев’яного каркасу (враховуючи, що це макет використовувались саморізи, металеві кріпіжі) (21.02.2012);
- викладання череня печі (використано розчин шпаклівки та кераміку (стінки) переважно періоду Київської Русі) (21.02.2012);
- складання, власне тіла печі (було використано пінопласт і дюбель для закріплення пінопласту) (21.02.2012);
Після того як було складено піч, проведено попередню зачистку і оконтурення об’єкта.
Другий етап:
- оконтурений об’єкт попередньо обмазано рідким розчином шпаклівки і обкладено армуючою сіткою(22.02.2012);
- повторно обмазано густим розчином шпаклівки, наведено контури (даний процес проводивсь руками без використання спеціального інструменту) (22.02.2012);
- проведено просушування об’єкта за допомогою електричних нагрівачів (протягом доби) (22.02.2012);
- так як піч після просушки набула світло-сірого кольору, проведено тонування під колір глини (даний процес виявився найдовшим і найскладнішим) (23.02.2012).
В результаті на складання печі періоду Київської Русі витрачено чотири дні (20.02.2012 – 23.02.2012), враховуючи те, що використано сучасні матеріали і піч не є функціональною. Можна сказати, що у випадку виготовлення такої ж печі, але з глини і дерева за наближеними для того часу технологіями, можна було б цей процес пришвидшити. Так як процес сушіння зовнішніми впливами і тонування можна відкинути.
____________________
1. Козак Д., Прищепа Б., Шкоропад В. Давні землероби Волині (пам’ятки археології на Хрінницькому водоймищі). – К., 2004. – 300 с.
2. Прищепа Б. Дорогобуж на Горині у Х – ХІІІ ст. – Рівне: ПП ДМ, 2011. – 250 с.
3. Сілецький Р. Традиційна будівельна обрядовість українців: монографія. – Львів: ЛНУ імені І. Франка, 2011. – 428 с.
__________________________________
Волинський музейний вісник: Музеї у дослідженні та збереженні пам’яток культурної спадщини західноукраїнських етнічних земель. Наук. зб. : Вип. 4. / упр-ня культури і туризму Волин. ОДА ; Волин. краєзн. музей; каф. документознавства і музейн. cправи ВНУ ім. Лесі Українки ; / упоряд. А. Силюк, Є. Ковальчук. – Луцьк, 2012. – С. 145-147.
Категорія: Статті | Додав: administrator (17.09.2012) | ОПИС ЗНАКІВ |
Переглядів: 1631 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz