Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Логін:
Пароль:
Головна » Статті

Закрити баннер
Закрити баннер
Олена БІРЮЛІНА,
Ілона НЕСТОРУК
(Луцьк)
 
ВІДГОМІН ВІЙНИ 1812 РОКУ: АТРИБУЦІЯ ХУ­ДОЖНЬОГО ТВОРУ З КОЛЕКЦІЇ ВОЛИНСЬКОГО КРАЄЗНАВЧОГО МУЗЕЮ
 
В експозиції Волинського краєзнавчого музею, в тій її частині, що присвячена подіям франко-російської війни 1812 р., віддавна розміщена картина (можливо, ескіз) під умовною назвою «Офіцери», яка покликана ілюструвати названу історичну тему. Художній твір походить із зібрання князів Радзивіллів з Олицького палацу; надійшла до музею у 1940 р.
В інвентарній книзі подано іншу назву: «Друзі». Автор невідомий, робота виконана у першій третині ХІХ ст. на па­пері у техніці пастель, графіт­ний олівець; розмір – 22,5 х 29 см [1] (див. іл.).
У горизонтальній пло­щині на світлому тлі поясне зображення трьох молодих людей у військовій формі, перший та другий зліва – у тричетвертному повороті вправо, крайній справа – в профіль.
Офіцер у центрі у сірій військовій формі з еполетами та високим червоним комі­ром. Кучеряве темне волосся, пишні бакенбарди, сіро-голу­бі очі, масивний ніс, стиснуті тонкі вуста.
Офіцери зліва і справа у синіх військових мундирах солдат пруської армії, з ви­сокими червоними комірами та еполетами. Юнак зліва з короткою зачіскою, сіро-голубими очима, прямим носом, невеликими повними вустами. Юнак справа зображений в профіль; у нього темне хвилясте волосся, великі світлі очі, ніс з горбинкою, повні вуста. На його мундирі відзнаки, якими він був нагороджений.
Записів про картину в час її надходження до музею у 1940 р. не виявлено, оскільки музейні інвентарні книги за 1940 р., як і загалом за довоєнний період, збережені фраг­ментарно. Тому дані про портретованих, на які можна було б сподіватись, також втрачені.
Походження пастелі з радзивіллівської збірки наштов­хнуло на думку співставити зображуваних на досліджува­ній роботі з графічними портретами, які свого часу також надійшли до музею з Олики. Попередній досвід влаштуван­ня виставкових експозицій з матеріалів олицької збірки до­зволив авторам звузити коло пошуків та припущень щодо персоніфікації осіб. Така технологія пошуку дала позитивні результати, хоч усі висловлені нижче міркування слід від­нести до попередніх, гіпотетичних.
Волинське містечко Олика з кінця XVI ст. вже було центром окремої ординації князів Радзивіллів. Після смерті VIII олицького ордината Кароля Станіслава Радзивілла († 1790) Олику та інші волинські маєтності успадкував його племінник Домінік Ієронім Радзивілл (1786 – 1813), під час наполеонівських війн полковник польського війська і гвардії Наполеона I, учасник походу на Москву. Логічним наслідком такого вибору стало накладення секвестру (= заборона права користування) на його володіння. Указом російського сенату у 1814 р. секвестр був знятий, а волин­ські маєтки перейшли до представників т.зв. «прусської» лінії князівського роду – Антонія-Генриха Радзивілла (1775 – 1833), намісника Великого князівства Познаньського, одруженого на прусській принцесі Луїзі з Ґоґенцоллер­нів. Подружжя мало восьмеро дітей, із них четверо синів: Вільгельм-Павло (1797 – 1870), Фердінанд-Фрідріх (1798 – 1827), Богуслав-Фрідерік (1805 – 1873) і Август-Генріх (1811 – 1831). Від батька олицьку ординацію успадкував кн. Богуслав та його нащадки. Отже, природньо, що за життя Богуслава-Фрідеріка Радзивілла в Олицькому палаці з’явились художні твори, пов’язані з життям і діяльністю його родини.
Для порівняння нами було взято два графічні портре­ти Вільгельма [2] (літографії), один з яких датований 1841 роком, на другому – не датованому – портретований у стар­шому віці, та два графічних портрети Фердінанда [3], один виконаний на папері олівцем зі скульптурного зображення, яке зберігається у фондах Волинського краєзнавчого музею [4], другий – літографія з пастелі невідомого художника; обидва останні не датовані. Фердінанд зображений у віці приблизно 20-25 років. Порівняння фізіогномічних осо­бливостей Вільгельма та Фердінанда на вказаних творах упевнили нас у їх схожості до двох персон, що відтворені на пастелі. Слід зазначити, що на пастелі обидва виглядають молодшими.
Третя персона з досліджуваної пастелі не надається до порівняння з жодним із тогочасних членів родини Радзи­віллів. Але в музейній збірці зберігається датований 1837 роком рисунок олівцем [5] з портрета власника волинсько­го маєтку Млинів – графа Олександра Ходкевича (1776 – 1838). За нашим припущенням портретований схожий на третю – центральну – фігуру на пастелі «Друзі», щоправда, у молодшому віці.
Зображення О. Ходкевича поряд з братами Радзивіл­лами може бути пояснене як стосунками сусідів – власни­ків географічно близьких волинських маєтностей – Олики і Млинова, так і родинними зв’язками: рідна сестра Олек­сандра – Ельжбета Ходкевич була заміжня за близьким ро­дичем В. і Ф. Радзивіллів – Мацеєм Радзивіллом († 1800), віленським каштеляном.
У 1812 р. О. Ходкевич – член Тимчасового уряду Лит­ви, учасник військового командування Великого князівства Литовського, можливість відновлення якого передбачав французький імператор. Граф Ходкевич за власний рахунок виставив і очолив Віленський полк піхоти. Бойовий шлях закінчив у фортеці Модлин, яка після тривалої облоги була захоплена військами під командуванням російського гене­рал-майора Івана Паскевича (1782 – 1856).
Про військову діяльність імовірного фігуранта на пас­телі з музейної експозиції – Фердінанда-Фрідріха Радзи­вілла даних не віднайдено. Про його старшого брата Віль­гельма-Павла відомо, що в 1813 – 1814 рр. був учасником наполеонівських війн, служив у прусській армії штабним  ад’ютантом. У 1821 р. керував одним із батальонів німець­кого полку піхоти, який дислокувався в Познані. Через ве­лику кількість поляків у полку, останній прибрав ще назву – «полк качмарків». У подальшому все життя Вільгельма було пов’язане з військовою службою.
Пропонована розвідка є першою спробою атрибутува­ти художній твір «Друзі» («Офіцери») зі збірки Волинсько­го краєзнавчого музею, який є своєрідним відлунням епохи наполеонівських війн.
_____________________
1. Волинський краєзнавчий музей (далі – ВКМ), інв. № Г – 9.
2. ВКМ, інв. №№ Г– 304/1, Г – 277.
3. ВКМ, інв. №№ Г – 280, Г – 288.
4. ВКМ, інв. № С – 73.
5. ВКМ, інв. № Г- 297.
________________________________________
Минуле і сучасне Волині та Полісся.Україна та Волинь у наполеонівських війнах. Науковий збірник. Випуск 41. Матеріали Міжнародної історико-краєзнавчої наукової конференції , присвяченої 200-річчю війни 1812 року, 11-12 травня 2012 року, м. Луцьк. Упоряд. А. Силюк, О. Златогорський. – Луцьк: «Волинські старожитності» 2012. – С. 182-183.
Категорія: Статті | Додав: administrator (24.07.2012) | ОПИС ЗНАКІВ |
Переглядів: 867 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz