Тамара
Левицька,
провідний науковий
співробітник Художнього музею,
відділу Волинського
краєзнавчого музею, м. Луцьк
ТВОРИ
ЛІДІЇ СПАСЬКОЇ В ЗІБРАННІ ВОЛИНСЬКОГО КРАЄЗНАВЧОГО МУЗЕЮ
Каталог
Колекція творів української
художниці Лідії Іванівни Спаської (1910-2000) у Волинському краєзнавчому музеї
невелика і нараховує 10 одиниць зберігання. Живопис представлено єдиною
картиною післявоєнного періоду «Дівчина з кленовими листочками» (1952). Графіка
охоплює один період її творчості – 1980-ті роки і представляє два жанри –
натюрморт і портрет (інколи з побутовими та анімалістичними елементами). Виконані
твори в техніці акварелі, гуаші, пастелі. Надходження відбувалось наступним
чином.
У 1997 році в листі до наукового
співробітника Лініченко А.І. (лист Л.І. Спаської від 16.ІV.1997 р.) художниця
дякувала за згоду прийняти до музею кілька її робіт. «Если Вы прочтете мою
автобиографию, – писала Лідія Іванівна, - Вам будет понятна моя любовь к городу
Луцку и вообще к Волыни, и будет понятно моё желание оставить в нем мой след».
У 1999 році, до 70-річного ювілею Волинського краєзнавчого музею, Спаська
зробила свій дар. Вона подарувала картинній галереї, де тоді відбувалась перша
в Луцьку, місті її дитинства і юності, персональна виставка «У пошуках добра,
краси, гармонії», пастельний портрет визначеного вченого-астронома, доктора
фізико-математичних наук Олени Казимірчак-Полонської, ім’ям якої («Полонська»)
названо малу планету за № 2006. Уславлену землячку, уродженку села Селець
Володимир-Волинського повіту, портретувала Лідія Іванівна 1982 року в місті Ленінграді,
де та мешкала.
У 2000 році Миколою Черенюком,
організатором виставки Спаської і дослідником її творів, було закуплено в
авторки ще 9 робіт. Вони дають уяву про одну із граней її творчості, а саме:
блискучий талант портретиста, який художниця гармонійно поєднувала з естетикою
творця вишуканих квіткових натюрмортів.
Твори Лідії Спаської – світла і
поетична сторінка в історії нашого мистецтва. Чистий голос її творчості не
змогли заглушити ні особисті негаразди, ні історичні катаклізми. Придбання її
робіт Волинським краєзнавчим музеєм – свідчення тому, що творчість художниці
отримала заслужене визнання й на її малій батьківщині, де Спаська залишила свій
слід і як майстер монументального живопису, розписавши низку волинських храмів.
Живопис
1.
Дівчина з кленовими листочками. 1952.
Картон,
олія. 49 х 33,5. Інв. № Ж-824.
Графіка
1.
Портрет Олени Казимірчак-Полонської. 1982.
Папір,
пастель. 49,5 х 39,5. Інв. № Г-738.
2.
Квіти. 1982.
Картон,
гуаш. 42 х 50. Інв. № Г-747.
3.
Дівчина з собакою. 1983.
Папір,
пастель. 39,5 х 29. Інв. № Г-743.
4.
Мальви. 1980-ті рр.
Папір,
акварель. 41,5 х 29,7. Інв. № Г-740.
5.
Портрет робітника. 1980-ті рр.
Папір,
акварель. 42 х 30. Інв. № Г-741.
6.
Дівчина з Карпат. 1980-ті рр.
Папір,
пастель. 49,5 х 35. Інв. № Г-742.
7.
Дівчина в червоній хустині. 1980-ті рр.
Картон,
гуаш. 74,5 х 51,5. Інв. № Г-744.
8.
На прогулянці. 1980-ті рр.
Картон,
змішана техніка – акварель, гуаш. 41,2 х 31. Інв. № Г-745.
9.
Дівчина в червоному платті. 1980-ті рр.
Папір, пастель. 40,7 х 29,5. Інв. № Г-746.
______________________________________
Волинський
музейний вісник:
Наук. зб.: Вип. 3. / упр-ня культури і туризму Волин. ОДА; Волин. краєзн.
музей; каф. документознавства і музейн. справи ВНУ ім. Лесі Українки ; Упоряд.
А. Силюк, Є. Ковальчук. – Луцьк, 2012. – С. 105-106.
|