Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Логін:
Пароль:
Головна » Статті

Закрити баннер
Закрити баннер
Наталія КАРАБІН
(Луцьк)
 
СЕРІЯ МЕДАЛЬЙОНІВ Ф.П. ТОЛСТОГО НА ТЕМИ ПОДІЙ ВІТЧИЗНЯНОЇ ВІЙНИ 1812 РОКУ (ЗА МАТЕРІАЛАМИ ВОЛИНСЬКОГО КРАЄЗНАВЧОГО МУЗЕЮ)
 
У фондах Волинського краєзнавчого музею зберіга­ються копії з медальйонів відомого російського медальєра Федора Петровича Толстого (1783 – 1873), присвячені по­діям Вітчизняної війни 1812 року і кампаній 1813 – 1814 рр. Він створив справжні твори мистецтва, над якими працю­вав більше двадцяти років, і які відтворюють події війни. У 1814 р. він виконав свій перший медальйон майбутньої серії «Родомысл девятого на десять века» (ХIХ-го століття), який отримав визнання в Росії та за кордоном.
У червні 1816 Ф.П. Толстой звернувся до президента Академії наук з пропозицією за підтримки Академії виго­товити ще 19 медальйонів, малюнки яких представив для розгляду.
Академія наук спільно зі спеціальною комісією Акаде­мії мистецтв схвалили малюнки, і Толстой приступив до роботи. Було виконано 19 воскових барельєфів діаметром 155 мм. У 1836 р. він додав до своєї серії 21-й. Медальйони виготовлені з рожевого воску на чорних аспідних дошках; пізніше з них були вирізані штампи і відлиті гіпсові зліпки на блакитному тлі. Толстой втілив героїчні перемоги росій­ського війська в ідеальних формах мистецтва давньогрець­кого стилю. Художник не розповідає про події, не показує подвиг окремих героїв, полководців, він створює узагаль­нений образ певної історичної події. Медальєр в алегорич­них образах відобразив патріотизм і мужність народу, який відстояв незалежність своєї Батьківщини. Серія принесла Толстому світову славу.
Копії медальйонів у колекції Волинського краєзнав­чого музею представлені 20 екземплярами. Вони мають форму тарілки з восьмикутними краями, в центрі якої ре­льєфна сюжетна група. Виконані копії методом гальвано­пластики, при якому абсолютно точно відтворюються фор­ми оригіналів. Матеріал – чиста мідь, піддана шліфуванню, патинуванню і покрита спеціальним захисним лаком. Копії медальйонів виготовлені на початку 80-х років ХХ ст. на одному із заводів Ленінграду і передані до музею Б. С. Ліп­нером у 1982 році.
Список скорочень:
ВКМ – Волинський краєзнавчий музей;
інв. – інвентарний.
 
1. «Родомысл девятого ¬на десять века».
В центрі медальйону - профільний портрет Олександра I, поданий під виглядом Родомисла. Родомисл – бог древніх слов’ян, який був символом мудрості, хоробрості, чесності. Олександр I зображений у шоломі зі списом у правій руці і щитом біля лівого плеча. По краю щита представлена битва під Лейпцигом. Вгорі по колу напис: «Родомысл девятого на десять века», внизу напис: «THEODORUS COMES DE TOLSTOI FORMABAT ET SCALPEBAT MDCCCXIV».
Розмір: d – 17,7 cм, 21,7 cм.
ВКМ, інв. № Р4 – 1158.
2. « Народное ополчение».
В центрі медальйону зображення жінки, яка уособлює собою Росію. Лівою рукою вона спирається на щит із зобра­женням державного герба, а правою вручає мечі: дворяни­ну (воїн у шоломі), купцеві (бородатий старець на задньому плані), селянинові (юнак у середині групи). Складені біля ніг жінки мішки з коштовностями демонструють пожерт­ви від населення країни для оборони Батьківщини. Внизу рельєфний напис: «Народное ополчение 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1816».
Розмір: d – 17,7 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1159.
3. «Битва Бородинская».
На медальйоні зображено епізод з битви. Російський воїн в слов’янських обладунках зі списом і щитом у ру­ках протистоїть натиску ворогів. Внизу рельєфний напис: «Битва Бородинская 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1817».
Розмір: d – 18,3 см, 21,6 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1160.
4. «Освобождение Москвы».
На медальйоні – Москва в образі жінки на руїнах. Біля її ніг лежить якір – символ надії та щит з гербом Москви. Справа від неї – фігура воїна, який готується вразити во­рогів. Один із них, вбитий, упав до ніг Москви. Другий рятується втечею. Внизу рельєфний напис: «Освобожде­ние Москвы 1812», «Изобрел и работал граф Федор Тол­стой1814».
Розмір: d – 18,3 см, 21,6 см.
ВМ, інв. № Р4 – 1161.
5. «Бой при Малом Ярославце».
В центрі медальйону зображено поєдинок між росій­ським та французькими воїнами. Російський воїн у кольчу­зі, шоломі, зі щитом відбиває удари ворога. На землі лежать меч, французький орел і щит, що символізують поразку наполеонівської армії. Внизу рельєфний напис: «Бой при Малом Ярославце 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1816».
Розмір: d – 18 см, 21,2 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1162.
6. «Сражение при Березине».
В центрі медальйону – російський воїн у слов’янському одязі правою рукою вказує на поле битви, вкрите трупами воїнів, коней, кинутою зброєю. Внизу рельєфний напис: «Сражение при Березине 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1820».
Розмір: d – 18,2 см, 21,7 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1163.
7. «Трехдневный бой при г. Красном».
На медальйоні – російський воїн вражає мечем воро­га, який втікає, на його щиті зображено герб французької імперії. Про перемогу російського воїна свідчать два мечі в лівій руці, за ним на колінах - двоє полонених. Біля ніг російського воїна уламки меча, шолом і прапор. Внизу ре­льєфний напис: «Трехдневный бой при г. Красном 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1819».
Розмір: d – 18,2 см, 21,7 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1164.
8. «Бегство Наполеона за Неман».
В алегоричній формі показано сюжет: оголений ста­рець опирається на урну, з якої тече вода, – уособлення річки Німан. Ноги його у кайданах, які відображають не­рухомість скутого льодом Німана. Залишки великої армії Наполеона (в образі галльського воїна) рятуються втечею. Внизу рельєфний напис: «Бегство Наполеона за Неман 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1820».
Розмір: d – 18,2 см, 21,3 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1165.
9. «Первый шаг Александра за пределы России».
В центрі медальйону зображений вершник Олександр I, який тримає в одній руці меч, в іншій - щит з масонським знаком. Над ним ангел з лавровим вінком у руках. Внизу ре­льєфний напис: «Первый шаг Александра за пределы Рос­сии 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1821».
Розмір: d – 17,8 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1166.
10. «Сражение на высотах Кацбахских».
Зображено сцену бою між російським і французьким воїнами. Внизу лежать убиті воїни. Нижче рельєфний на­пис: «Сражение на высотах Кацбахских 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1823».
Розмір: d – 18,1 см, 21,7 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1167.
11. «Бой при Кульме».
Сюжет медальйону присвячений битві в Богемії, яка продемонструвала силу і боєздатність російської армії. На медальйоні лише дві фігури. Російський воїн забирає у пе­реможеного ворога меч. Внизу рельєфний напис: «Бой при Кульме 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1824».
Розмір: d – 17,7 см, 21,3 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1168.
12. «Сражение при Бриене».
В центрі медальйону – російський воїн заносить спис над ворогом, який захищаючись підняв руку з щитом. Вни­зу рельєфний напис: «Сражение при Бриене 1814», «Изо­брел и работал граф Федор Толстой 1822».
Розмір: d – 18 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1169.
13. «Тройственный союз».
Сюжетна група символізує приєднання у 1813 році до Росії Прусії та Австрії. На медальйоні зображено три воїни, двоє обмінюються рукостисканням. Внизу рельєфний на­пис: «Тройственный союз 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1823».
Розмір: d – 17,8 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1170.
14. «Освобождение Берлина».
Медальйон присвячений знаменній події – звільненню Берліна від французів російськими військами. На медаль­йоні зображено російського воїна з мечем і жінку, до ніг якої схилився юнак, що розриває ланцюг. Внизу рельєфний напис: «Освобождение Берлина 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1824».
Роз­мір: d – 17,8 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1171.
15 «Битва при Лейпциге».
На полі битви зображено російського воїна, який од­нією рукою спирається на зв’язані бердиші; у другій про­стягнутій руці – щит, на якому сидить орел. Внизу рельєф­ний напис: «Битва при Лейпциге 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1824».
Розмір: d – 17,8 см, 21,3 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1172.
16. «Освобождение Амстердама».
Медальйон присвячений вигнанню російськими вій­ськами у 1813 році французів з Нідерландів і Амстердаму. Зображено російського воїна з мечем, піднятим над голо­вою ворога. Поряд жінка, яка опустилась на одне коліно. Біля них – шолом та щит. Внизу рельєфний напис: «Осво­бождение Амстердама 1813», «Изобрел и работал граф Фе­дор Толстой 1825».
Розмір: d – 17,8 см, 20,8 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1173.
17. «Переход за Рейн».
В центрі медальйону – російський воїн з піднятим мечем і щитом в руках. Внизу урна з водою, що ллється – символ Рейну. Біля урни – чоловіча фігура з веслом. Внизу рельєфний напис: «Переход за Рейн 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1825».
Розмір:d – 18 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1174.
18. «Сражение при Фер – Шампенуазе».
В центрі медальйону – вершник зі списом, внизу - воїн з мечем, що опустився на коліно. Нижче рельєфний напис: «Сражение при Фер – Шампенуазе 1814», «Изобрел и рабо­тал граф Федор Толстой 1830».
Розмір: d – 17,8 см, 21 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1175.
19. «Покорение Парижа».
Зображено російського воїна, який тримає лаврову гілку переможця. Перед ним опустилась на коліна жінка з ключами від Парижа. Внизу рельєфний напис: «Покорение Парижа 1814», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1833».
Розмір: d – 17,8 см, 21 см.
ВКМ, інв. №Р4 – 1176.
20. «Мир в Европе».
В центрі медальйону зображена Росія в образі жінки в національному костюмі. Вона тримає руку над ангелом, що опустився на коліно.
Розмір: d – 18,3 см, 21,5 см.
ВКМ, інв. № Р4 – 1177.
Копії медалей Ф. П. Толстого є не лише частиною му­зейної збірки, але й пам’яттю про славне минуле.
________________________________________
Минуле і сучасне Волині та Полісся.Україна та Волинь у наполеонівських війнах. Науковий збірник. Випуск 41. Матеріали Міжнародної історико-краєзнавчої наукової конференції , присвяченої 200-річчю війни 1812 року, 11-12 травня 2012 року, м. Луцьк. Упоряд. А. Силюк, О. Златогорський. – Луцьк: «Волинські старожитності» 2012. – С. 116-117.
Категорія: Статті | Додав: administrator (24.07.2012) | ОПИС ЗНАКІВ |
Переглядів: 1196 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz