Наталія
КАРАБІН
(Луцьк)
СЕРІЯ МЕДАЛЬЙОНІВ Ф.П. ТОЛСТОГО НА ТЕМИ ПОДІЙ ВІТЧИЗНЯНОЇ
ВІЙНИ 1812 РОКУ (ЗА МАТЕРІАЛАМИ ВОЛИНСЬКОГО КРАЄЗНАВЧОГО МУЗЕЮ)
У
фондах Волинського краєзнавчого музею зберігаються копії з медальйонів
відомого російського медальєра Федора Петровича Толстого (1783 – 1873),
присвячені подіям Вітчизняної війни 1812 року і кампаній 1813 – 1814 рр. Він
створив справжні твори мистецтва, над якими працював більше двадцяти років, і
які відтворюють події війни. У 1814 р. він виконав свій перший медальйон
майбутньої серії «Родомысл девятого на десять века» (ХIХ-го століття), який
отримав визнання в Росії та за кордоном.
У
червні 1816 Ф.П. Толстой звернувся до президента Академії наук з пропозицією за
підтримки Академії виготовити ще 19 медальйонів, малюнки яких представив для
розгляду.
Академія
наук спільно зі спеціальною комісією Академії мистецтв схвалили малюнки, і
Толстой приступив до роботи. Було виконано 19 воскових барельєфів діаметром 155
мм. У 1836 р. він додав до своєї серії 21-й. Медальйони виготовлені з рожевого
воску на чорних аспідних дошках; пізніше з них були вирізані штампи і відлиті
гіпсові зліпки на блакитному тлі. Толстой втілив героїчні перемоги російського
війська в ідеальних формах мистецтва давньогрецького стилю. Художник не
розповідає про події, не показує подвиг окремих героїв, полководців, він
створює узагальнений образ певної історичної події. Медальєр в алегоричних
образах відобразив патріотизм і мужність народу, який відстояв незалежність
своєї Батьківщини. Серія принесла Толстому світову славу.
Копії
медальйонів у колекції Волинського краєзнавчого музею представлені 20
екземплярами. Вони мають форму тарілки з восьмикутними краями, в центрі якої рельєфна
сюжетна група. Виконані копії методом гальванопластики, при якому абсолютно
точно відтворюються форми оригіналів. Матеріал – чиста мідь, піддана
шліфуванню, патинуванню і покрита спеціальним захисним лаком. Копії медальйонів
виготовлені на початку 80-х років ХХ ст. на одному із заводів Ленінграду і
передані до музею Б. С. Ліпнером у 1982 році.
Список
скорочень:
ВКМ
– Волинський краєзнавчий музей;
інв.
– інвентарний.
1.
«Родомысл девятого ¬на десять века».
В
центрі медальйону - профільний портрет Олександра I, поданий під виглядом
Родомисла. Родомисл – бог древніх слов’ян, який був символом мудрості,
хоробрості, чесності. Олександр I зображений у шоломі зі списом у правій руці і
щитом біля лівого плеча. По краю щита представлена битва під Лейпцигом. Вгорі
по колу напис: «Родомысл девятого на десять века», внизу напис: «THEODORUS
COMES DE TOLSTOI FORMABAT ET SCALPEBAT MDCCCXIV».
Розмір:
d – 17,7 cм, 21,7 cм.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1158.
2.
« Народное ополчение».
В
центрі медальйону зображення жінки, яка уособлює собою Росію. Лівою рукою вона
спирається на щит із зображенням державного герба, а правою вручає мечі:
дворянину (воїн у шоломі), купцеві (бородатий старець на задньому плані),
селянинові (юнак у середині групи). Складені біля ніг жінки мішки з
коштовностями демонструють пожертви від населення країни для оборони
Батьківщини. Внизу рельєфний напис: «Народное ополчение 1812», «Изобрел и
работал граф Федор Толстой 1816».
Розмір:
d – 17,7 см, 21,5 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1159.
3.
«Битва Бородинская».
На
медальйоні зображено епізод з битви. Російський воїн в слов’янських обладунках
зі списом і щитом у руках протистоїть натиску ворогів. Внизу рельєфний напис:
«Битва Бородинская 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1817».
Розмір:
d – 18,3 см, 21,6 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1160.
4.
«Освобождение Москвы».
На
медальйоні – Москва в образі жінки на руїнах. Біля її ніг лежить якір – символ
надії та щит з гербом Москви. Справа від неї – фігура воїна, який готується
вразити ворогів. Один із них, вбитий, упав до ніг Москви. Другий рятується
втечею. Внизу рельєфний напис: «Освобождение Москвы 1812», «Изобрел и работал
граф Федор Толстой1814».
Розмір:
d – 18,3 см, 21,6 см.
ВМ,
інв. № Р4 – 1161.
5.
«Бой при Малом Ярославце».
В
центрі медальйону зображено поєдинок між російським та французькими воїнами.
Російський воїн у кольчузі, шоломі, зі щитом відбиває удари ворога. На землі
лежать меч, французький орел і щит, що символізують поразку наполеонівської
армії. Внизу рельєфний напис: «Бой при Малом Ярославце 1812», «Изобрел и
работал граф Федор Толстой 1816».
Розмір:
d – 18 см, 21,2 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1162.
6.
«Сражение при Березине».
В
центрі медальйону – російський воїн у слов’янському одязі правою рукою вказує
на поле битви, вкрите трупами воїнів, коней, кинутою зброєю. Внизу рельєфний
напис: «Сражение при Березине 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой
1820».
Розмір:
d – 18,2 см, 21,7 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1163.
7.
«Трехдневный бой при г. Красном».
На
медальйоні – російський воїн вражає мечем ворога, який втікає, на його щиті
зображено герб французької імперії. Про перемогу російського воїна свідчать два
мечі в лівій руці, за ним на колінах - двоє полонених. Біля ніг російського
воїна уламки меча, шолом і прапор. Внизу рельєфний напис: «Трехдневный бой при
г. Красном 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1819».
Розмір:
d – 18,2 см, 21,7 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1164.
8.
«Бегство Наполеона за Неман».
В
алегоричній формі показано сюжет: оголений старець опирається на урну, з якої
тече вода, – уособлення річки Німан. Ноги його у кайданах, які відображають нерухомість
скутого льодом Німана. Залишки великої армії Наполеона (в образі галльського
воїна) рятуються втечею. Внизу рельєфний напис: «Бегство Наполеона за Неман
1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1820».
Розмір:
d – 18,2 см, 21,3 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1165.
9.
«Первый шаг Александра за пределы России».
В
центрі медальйону зображений вершник Олександр I, який тримає в одній руці меч,
в іншій - щит з масонським знаком. Над ним ангел з лавровим вінком у руках.
Внизу рельєфний напис: «Первый шаг Александра за пределы России 1813»,
«Изобрел и работал граф Федор Толстой 1821».
Розмір:
d – 17,8 см, 21,5 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1166.
10.
«Сражение на высотах Кацбахских».
Зображено
сцену бою між російським і французьким воїнами. Внизу лежать убиті воїни. Нижче
рельєфний напис: «Сражение на высотах Кацбахских 1813», «Изобрел и работал
граф Федор Толстой 1823».
Розмір:
d – 18,1 см, 21,7 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1167.
11.
«Бой при Кульме».
Сюжет
медальйону присвячений битві в Богемії, яка продемонструвала силу і
боєздатність російської армії. На медальйоні лише дві фігури. Російський воїн
забирає у переможеного ворога меч. Внизу рельєфний напис: «Бой при Кульме
1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1824».
Розмір:
d – 17,7 см, 21,3 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1168.
12.
«Сражение при Бриене».
В
центрі медальйону – російський воїн заносить спис над ворогом, який захищаючись
підняв руку з щитом. Внизу рельєфний напис: «Сражение при Бриене 1814», «Изобрел
и работал граф Федор Толстой 1822».
Розмір:
d – 18 см, 21,5 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1169.
13.
«Тройственный союз».
Сюжетна
група символізує приєднання у 1813 році до Росії Прусії та Австрії. На
медальйоні зображено три воїни, двоє обмінюються рукостисканням. Внизу
рельєфний напис: «Тройственный союз 1813», «Изобрел и работал граф Федор
Толстой 1823».
Розмір:
d – 17,8 см, 21,5 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1170.
14.
«Освобождение Берлина».
Медальйон
присвячений знаменній події – звільненню Берліна від французів російськими
військами. На медальйоні зображено російського воїна з мечем і жінку, до ніг
якої схилився юнак, що розриває ланцюг. Внизу рельєфний напис: «Освобождение
Берлина 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1824».
Розмір:
d – 17,8 см, 21,5 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1171.
15
«Битва при Лейпциге».
На
полі битви зображено російського воїна, який однією рукою спирається на
зв’язані бердиші; у другій простягнутій руці – щит, на якому сидить орел.
Внизу рельєфний напис: «Битва при Лейпциге 1813», «Изобрел и работал граф
Федор Толстой 1824».
Розмір:
d – 17,8 см, 21,3 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1172.
16.
«Освобождение Амстердама».
Медальйон
присвячений вигнанню російськими військами у 1813 році французів з Нідерландів
і Амстердаму. Зображено російського воїна з мечем, піднятим над головою ворога.
Поряд жінка, яка опустилась на одне коліно. Біля них – шолом та щит. Внизу
рельєфний напис: «Освобождение Амстердама 1813», «Изобрел и работал граф Федор
Толстой 1825».
Розмір:
d – 17,8 см, 20,8 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1173.
17.
«Переход за Рейн».
В
центрі медальйону – російський воїн з піднятим мечем і щитом в руках. Внизу
урна з водою, що ллється – символ Рейну. Біля урни – чоловіча фігура з веслом.
Внизу рельєфний напис: «Переход за Рейн 1813», «Изобрел и работал граф Федор
Толстой 1825».
Розмір:d
– 18 см, 21,5 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1174.
18.
«Сражение при Фер – Шампенуазе».
В
центрі медальйону – вершник зі списом, внизу - воїн з мечем, що опустився на
коліно. Нижче рельєфний напис: «Сражение при Фер – Шампенуазе 1814», «Изобрел и
работал граф Федор Толстой 1830».
Розмір:
d – 17,8 см, 21 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1175.
19.
«Покорение Парижа».
Зображено
російського воїна, який тримає лаврову гілку переможця. Перед ним опустилась на
коліна жінка з ключами від Парижа. Внизу рельєфний напис: «Покорение Парижа
1814», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1833».
Розмір:
d – 17,8 см, 21 см.
ВКМ,
інв. №Р4 – 1176.
20.
«Мир в Европе».
В
центрі медальйону зображена Росія в образі жінки в національному костюмі. Вона
тримає руку над ангелом, що опустився на коліно.
Розмір:
d – 18,3 см, 21,5 см.
ВКМ,
інв. № Р4 – 1177.
Копії
медалей Ф. П. Толстого є не лише частиною музейної збірки, але й пам’яттю про
славне минуле.
________________________________________
Минуле і сучасне Волині та
Полісся.Україна та Волинь у наполеонівських війнах. Науковий збірник. Випуск
41. Матеріали Міжнародної історико-краєзнавчої наукової конференції ,
присвяченої 200-річчю війни 1812 року, 11-12 травня 2012 року, м. Луцьк.
Упоряд. А. Силюк, О. Златогорський. – Луцьк: «Волинські старожитності» 2012. –
С. 116-117.
|