Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Логін:
Пароль:
Головна » Статті

Закрити баннер
Закрити баннер
Ангеліна ВИГОДНІК,
Людмила КАРПЮК
(м.Луцьк)
ІКОНИ «СВЯТОЇ ПАРАСКЕВИ
ПЯТНИЦІ»
З КОЛЕКЦІЇ МУЗЕЮ
ВОЛИНСЬКОЇ ІКОНИ
Ще у ранньохристиянські часи на території як Східної так і Західної Європи значного розвитку досяг культ Святої П’ятниці. Постать язичницької діви, богині весни і плодючості, втілився у образі великомучениці Параскеви, обезглавленої за імператора Діоклетіана.
Під іменем Параскеви у візантійсько-слов’янському світі було відомо чотири святі мучениці: з Риму (жила у II ст., пам’ять 26 липня), з Іконії (жила у IV ст., пам’ять 28 жовтня), маловідома мучениця, яка згадується під 20 березня і Преподобна Параскева з Балкан (кінець Х – початок ХІ ст., пам’ять 14 жовтня). Культ останньої Параскеви «Пєтки» був поширений в основному на Балканах та у Молдавії, куди 1641 року у місто Ясси було перенесено її мощі.
На Русі особливо шанувалися Параскева Іконійська та Римська, але життя та подвиги обох Параскев часто поєднувалися, в результаті чого виник єдиний образ, популярний в українському іконописному мистецтві.
Важливий аспект шанування Святої Параскеви пов’язаний з її іменем, яке по-грецьки означає «п’ятниця». Згідно легенди, Свята народилась у п’ятницю, тому і була названа так батьками, які довго були бездітними. Її ім’я асоціюється зі Страсною п’ятницею і хресною жертвою Ісуса Христа. Свята Параскева виступає як персоніфікація Страсної п’ятниці, водночас шанується і як мучениця, яка перенесла страждання і відстояла свою віру. У народній свідомості культ Параскеви, пам’ять якої шанувалась у жовтні, поєднувався з культом іншого осіннього свята – Покрови. Свята вважалась захисницею домашнього вогнища, покровителькою хатньої жіночої праці. Згідно древніх традицій та дохристиянських вірувань, Параскева асоціювалася з образом всемогутнього жіночого божества, яке опікувалося родючістю і шлюбом, а також торгівлею.
Ще у ХVIIІ ст. на Україні шанування Параскеви П’ятниці супроводжувалось особливим обрядом. По селу, під час хресного ходу водили простоволосу жінку, біля церкви її шанували дарами і чекали від неї, як втіленої Святої, допомоги і милостей.
Не дивлячись на те що святих мучениць досить рідко зображували в українській сакральній традиції, образ Параскеви П’ятниці був одним з найбільш популярних у малярстві. В XVII–XVIII ст. Параскева, як і святі Миколай та Юрій, входить у пантеон народних святих. Її образ втрачає строгу ієратичність, набирає рис фольклорного звучання. У народній уяві Свята Параскева виступає в ролі доброї, мудрої господині, яка приносить у хату достаток і щасливу долю. В усному фольклорі Параскеву пестливо називають «П’ятюнка», про неї кажуть: «Свята П’ятниця дари давала, бо господиня добра була».
Найбільш ранні зображення Святої, що походять із західних регіонів України зберігаються у Національному музеї Кракова та Сяноку - це відповідно «Св. Параскева з житієм» XIV–XV ст. та «Св. Параскева з житієм» XV ст., а також ікона середини XV ст. «Св. Параскева з житієм» з Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького.
Як правило зображення Параскеви на образах волинських малярів типові для іконографії Святих мучениць. Це фронтальне, на повен зріст або поколінне зображення юної діви, у правій руці якої – чотириконечний хрест та пальмова гілка – у лівій, на голові – вінець. Постать Параскеви покрита червоним плащем, адже цей колір символізує божественну енергію, яка дає життя творінню, а в образах мучеників є символом страждань, вказівкою на кров Христову чи символом Божої любові і спасіння.
Образи Святої, які знаходяться у Музеї волинської ікони та у храмах Волині, відповідають традиційній іконографічній схемі, однак мають певні яскраві стилістичні особливості. Умовно ці ікони можна розділити на дві групи: до однієї входять образи Параскеви з атрибутами – хрестом та пальмовою гілкою, до другої – з сувоєм та хрестом або пальмовою гілкою.
Однією з найбільш ранніх ікон «Св. Параскеви» у збірці Музею волинської ікони є образ середини XVІІ ст. з села Качин Старовижівського району (І-417). Ікону за стилем виконання можна в цілому охарактеризувати як твір народного маляра, проте в ній зберігаються традиційні іконографічні риси та розуміння духовної значущості образу. Живописна майстерність досить спрощена, маляр з дивовижною легкістю користується нешироким чорним контуром, яким окреслює кожну деталь на іконі: постать Святої, лик, фігурки ангелів. У іконі панують зіставлення трьох локальних кольорів одягу Параскеви: блакитна туніка, вохристий далматік, червоний плащ. Живописець прописує їх широкими смугами більш темного відтінку та пробілами, які творять густі бганки драпірувань. Високий зелений позем гармонує з золотом різьбленого орнаменту, в основі якого лежить стилізована квітка гранату. Свята зображена фронтально, на повен зріст (ікона обрізана у нижній частині), у образі молодої дівчини; великі темні очі особливо чітко виділяються на її ликові. Руки Діви маляр пише досить нетрадиційно, вони низько опущені перед грудьми, у правій – невеличкий шестиконечний хрест білого кольору, ліва – ніби вказує на нього. На непокритій голові із волоссям, що двома косами лежить на плечах – вінець, який підтримують два ангели. Подібний символ досить часто зображувався на іконах Святої, починаючи ще з кінця ХVІ ст., як передання фрагменту її житійної оповіді. У момент страти Параскеви з небес пролунав голос Господа: «Радійте праведники – увінчується мучениця Параскева». Досить близьким за іконографічним трактуванням образу є твір невідомого маляра початку ХVІІ століття «Свята Параскева», який походить з Шацького району Волині (зараз зберігається у Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького). Відмінною за стилем виконання від попереднього образу є ікона Святої Параскеви (І-50) XVІІІ ст. із села Чорніїв Турійського району. За стилістично образним вирішенням цей твір стоїть на межі професійного і народного малярства, а його автор належить до представників фольклорної течії іконопису Волині. Класичну іконографічну схему зображення Святої маляр доповнив деталями, через які ікона набуває своєрідних рис. Написана у ренесансно-барокову мистецьку добу, вона позбувається строгої ієратичності і звичної статичності небесного спокою. Маляр зумів поєднати монументальність та легкість, надавши зображенню Святої мучениці ліричного чи навіть поетичного звучання. У такому трактуванні присутня поширена у ХVІІ–ХІІІ століттях ознака «картинності». Автор створив своєрідний «портрет» Параскеви, наділивши її образ яскравими індивідуальними рисами: ніжний овал лику з великими карими очима, ледь кирпатим носиком, невеличкими припухлими вустами. Довге з кучерями волосся розсипане за спиною. Зображення деталей її одягу наближене до західноєвропейського вбрання кінця ХVІІ ст. З-під плаща, який огортає плечі і руки, виглядають пишні рукави з перехватами і візерунчастими манжетами. Яскраве намисто з коралів та перлів прикрашає шию святої, у вухах – довгі сережки, над ліфом плаття – масивна з «каменями» брош. Витончені риси обличчя доповнюють ретельно виписані кисті рук з елегантно відставленим мізинцем лівої руки, яка підтримує довгу гілку пальми. Однак, вони виглядають непропорційно маленькими на об’ємній фігурі Святої. У правій руці, піднятій до грудей, Параскева тримає масивний шестиконечний хрест. Колорит образу стриманий та водночас насичений. У ньому домінують характерні волинські іконні барви: ясний червоно-цегловий на плащі, вохристо-коричневий на платті. У поєднанні зі срібним (срібло потерте), густо орнаментованим тлом та яскравим золотом широкого німба з різьбленим вінцем, вони творять надзвичайний декоративний ефект.
«Св. Параскева» (І–253) другої половини ХVІІІ ст. з села Осівці Камінь-Каширського району повторює іконографічний тип одноіменних волинських образів, однак різниться манерою виконання та кольоровою гамою. Народний маляр активно користується тонкою темно-коричневою графічною лінією, якою окреслює деталі лику та одеж. Кругловидий лик Святої з високим чолом та підкреслено округлим підборіддям приваблює ледь помітною посмішкою на вустах. Іконописець зобразив Великомученицю у світло-вохристому хітоні з широкими рукавами, червоній керсетці, подібній до кіраси воїна, з фігурним жовтим поясом. На плечі накинутий синій плащ, скріплений маленькою круглою фібулою. Дещо завелика ліва рука Параскеви опущена, у ній затиснена довга зелена гілка пальми та край плаща. Права рука з вузьким довгим чотириконечним хрестом піднята до рівня грудей. Голову Святої, як майже всіх «волинських» Параскев, вінчає корона – п’ятизубий вінець з «каменями». Тло ікони різьблене мотивом листя аканту з насічкою у вигляді дрібних ромбів.
Поряд з подібними зображеннями Св. Параскеви, які передають єдину іконографічну схему, на Волині у XVІІІ ст. зустрічаються дещо композиційно відмінні образи. Ця відмінність обмежувалася зображенням у руці Святої довгого сувою, який часто можна побачити на іконах, починаючи з XVI ст., поширених на території Росії. На сувої , як правило, розміщується текст Символу віри. Для ікон Святої Параскеви західного походження (Білорусь, Західна Україна) такий варіант зображення не є характерним. Хоча два образи Святої Параскеви з колекції Музею волинської ікони цікаві якраз тим, що представляють Святу з розгорнутим сувоєм. На жодному з них не бачимо традиційного: «Вірую у єдиного Бога, Отця Вседержителя, Творця неба і землі, видимих усіх і невидимих…». Навпаки, тут маємо справу з оригінальним підходом авторів, до підбору текстів, вміщених на сувоях. До подібного композиційного типу відноситься образ волинського походження з колекції Волинського краєзнавчого музею (Ж-171). Народний маляр дотримується усталеної іконографічної схеми. Її характерні риси виявляються у загальній композиції. Параскева представлена строго фронтально на повний зріст, у піднятих до рівня поясу руках – напрестольний, з круглою підставкою хрест та довгий білий сувій з дрібним написом. Він відтворює текст гласу 4-го Тропаря до Святої Великомучениці Параскеви: «Премудра і всехвальна мучениця Христова Параскева, / твердість чоловічу придбавши, а неміч жіночу знехтувавши, / диявола перемогла і мучителя посоромила, / виголошуючи і закликаючи: / прийдіть, порубайте тіло моє мечем і спаліть вогнем, / а я, радіючи, іду до Церкви святої, до Христа, Жениха мого. / Її молитвами, Христе Боже, спаси душі наші». Індивідуальна манера автора ікони яскраво проявляється у характеристиці трактування лику Святої: кругле обличчя з невеличкими близько посадженими очима, широким носом та великими вухами. Її світле волосся, як і у більшості Параскев західноукраїнських малярів, вільно розсипане по плечах. Колорит ікони досить стриманий та гармонійний: блакитний хітон, білий, підперезаний блакитним поясом, далматик; червоний плащ зі світло-зеленою підкладкою огортає постать Параскеви і застібається на грудях фібулою у вигляді чотирипелюсткової квітки.
Відмінною за стилем виконання та композиційними характеристиками є ікона Святої Параскеви (І-140) з с. Пілганів Луцького району. Вона відзначається піднесеною величавістю і особливою монументальністю. Манера виконання автора свідчить про органічне поєднання засобів виразу, типових для народних малярів і навиків, засвоєних у професійних майстрів. Свята наділена рисами, близькими до життєвого прототипу, це ще один своєрідний «портрет» великомучениці. Монументально-величава постать Параскеви, ледь повернута вправо, займає всю площину іконної дошки. Її лик, обрамлений кучерями, з великими карими очима та яскравим рум’янцем на щоках, вражає спокоєм та урочистістю. Голову вінчає, чітко виділяючись на різьбленому золоченому тлі, срібна корона. Водночас, зображення має підкреслено декоративний характер, що проявляється у легкій та вишуканій орнаментиці по краю білої сорочки, короткого синього далматика та яскраво-червоного плаща. Масивний срібний хрест у правій руці Святої уквітчаний гілкою з суцвіттям, що нагадує лілею. У її лівій руці – довгий білий сувій з написом, який привертає увагу не лише майстерністю виконання. Автор використовує оригінальний текст, що образно трактує ім’я Святої, спираючись не на традиційне пояснення: Параскева (грец.) П’ятниця п’ятий день тижня день страстей Господніх, а, швидше, персоніфікуючи самі страсті Христові у образі Параскеви: «Парасковея мені ім’я нарицається, іже єсть П’ятниця, бо п’ять ран Господа мого, на хресті розіп’ятого, завжди у серці моєму маю і того ради муки терплю, яко з Ним і царствую». У написах іконописці, як правило, не цитують, а переказують текст житія, тому виникають труднощі з визначенням безпосереднього джерела напису, як у даному випадку. Хоча, аналізуючи текст, можна говорити про те, що за змістом він близький до тексту ікоса 3-го Акафісту до Святої Параскеви, а за стилем викладу нагадує тексти тропарів і кондаків з властивою їм ритмічністю художньої мови.
Розглянуті приклади зображень Святої Параскеви, створених волинськими народними малярами у XVІІ–XVІІІ століттях, свідчать про усталену іконографію та композиційну подібність, що відповідало естетичній та духовній характеристиці релігійного живопису того часу. Доволі велика кількість ікон, присвячених Святій, а також храмів на її честь свідчить про особливу популярність її образу на Волині у цей період.
____________________
1. Жития святих. Книга вторая (октябрь).М., 1992, репринтное издание. – Москва, 1902. – 667 с.
2. Міфи України. – Київ, 2003. – 450 с.
3. Откович В. П. Народна течія українського живопису XVІІ–XVІІІ ст. – Київ, 1990. – 96 с.
4. Свенцицька В. І. Українське народне мистецтво XІІ–XХ ст. / В. І. Свенцицька, В. П. Откович. – Київ, 1991 – 304 с.
5. Смирнова Э. С. Живопись Великого Новгорода. XV век / Э. С. Смирнова, В. К. Лаурина. – Москва. 1982. – 575 с.
6. Откович З. Реставрація пам’ятника першої половини XVІІІ ст. з Волині – ікони «Параскева – П’ятниця» // Волинська ікона: питання історії вивчення, дослідження та реставрації. Тези та матеріали ІІІ Всеукраїнської наукової конференції. – Луцьк. 1996. – 98 с.
7. Ярашевич А. Беларусские иконы «Параскевы Пятницы с житием» / А. Ярашевич // Волинська ікона: дослідження та реставрація. Матеріали XIII міжнародної наукової конференції. – Луцьк, 2006. – 112 с.
8. Высоцкая Н. Сакральная живопись Беларуси XV-XVIII веков / Н. Высоцкая.. – Минск, 2007. – 219 с.
9. Васильева О. Иконы Пскова / О. Васильева. – Москва, 2006. – 511 с.
10. Гелитович М. Храмова ікона «Свята Параскева з житієм» XVIIст. з церкви у Новому Ярі та ікони середовища її майстра // Волинська ікона: дослідження та реставрація. Матеріали XIХ міжнародної наукової конференції. – Луцьк, 2012. – 237 с.
11. Стамеров К. Нариси з історії костюмів. – Київ, 1978. – Частина ІІ. – 172 с.
________________________________
Минуле і сучасне Волині та Полісся. Народна культура і музеї. Науковий збірник. Випуск 44. Матеріали Четвертої Всеукраїнської науково-етнографічної конференції, присвяченої 80-річчю від дня народження Олекси Ошуркевича, 16-17 квітня 2013 року, м. Луцьк. Упоряд. Є. І. Ковальчук, Л. А. Мірошниченко-Гусак. – Луцьк, 2013. – С. 222-226.
Категорія: Статті | Додав: administrator (01.08.2013) | ОПИС ЗНАКІВ |
Переглядів: 5139 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz