Ікона «Святий Георгій Переможець» початку XVIII століття «Маляра з Михнівки». Походить зі Стрітенської церкви села Михнівка Камінь-Каширського р-ну.
Одним з найбільш відомих святих у християнському світі є Святий Георгій Переможець. Згідно церковних переказів, він народився в Каппадокії, в родині перського воїна Геронтія. Матір’ю Георгія була християнка Поліхронія, яка й виховала сина у християнському дусі. Молодий Георгій служив трибуном у війську імператора, а коли почалися гоніння на християн, роздав своє майно злидарям. Перед імператором Діоклетіаном він засудив ідолопоклонство, яке панувало у державі. Тому був відданий катам, а потім – страчений.
З утвердженням пошанування Святого, поширювалися сказання про його чудеса. Одним з найбільш відомих є «Чудо Георгія про змія». Згідно давньохристиянських текстів, в озері, неподалік міста Ласії, поселився величезний змій, схожий на дракона. Він пожирав людей і овець, а повітря отруював своїм диханням. Правитель міста, жителі якого були язичниками, звернувся до богів і вони порадили йому приносити в жертву юнака чи дівчину. Коли жереб впав на доньку правителя Ласії, дівчину, одягнувши у багряницю і прикрасивши як наречену, відвели до озера. В цей час Георгій, повертаючись з битви, випадково зустрічає дівчину і дізнається про її нещастя. Звернувшись з молитвою до Господа про підкорення «лютого звіра», він отримав благословення та знищив чудовисько.
Ікона «Св. Георгій» з с. Михнівка має яскраво виражені стилістичні особливості, у ній переважає романтичний, майже казковий дух. Маляр яскраво і безпосередньо зобразив легенду про чудо змієборства, наповнивши образ реалістичними деталями. Георгій постає перед нами середньовічним мужнім воїном з атлетичною фігурою, груди прикриті металевою кірасою, на голові – шолом з яскравим пір’ям. Невеличка постать царівни звернена до Святого, її царське походження підкреслене вбранням, плечі покриті червоною, підбитою горностаєм мантією. У верхньому куті образу зображена благословляюча десниця з трьома променями, подібними до гострих стріл. В цілому, сюжет сприймається, як епізод батальної сцени у провінційному малярському трактуванні.
В живописі ікони яскраво проявились індивідуальні риси автора «Маляра з Михнівки». Ідея чуда перемоги над змієм, як втіленням зла, у його виконанні нагадує лицарсько – романтичну історію доби середньовіччя.
Джерело: Музей волинської ікони
|