Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Календар
«  Травень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Головна » 2020 » Травень » 15 » З колекції Музею волинської ікони: «Святі Борис і Гліб»
17:37

З колекції Музею волинської ікони: «Святі Борис і Гліб»

Закрити баннер

15 травня – перенесення мощей благовірних князів-страстотерпців Бориса і Гліба, синів Великого князя Київського Володимира. Були вбиті за наказом Святополка, пасинка князя Володимира, під час боротьби за київський престол. У 1026 р. мощі братів страстотерпців перенесли до усипальниці спеціально побудованого собору у Вишгороді, освяченого на їхню честь.

У колекції Музею волинської ікони зберігається образ «Святі Борис і Гліб» з Хрестовоздвиженської церкви с. Овлочин Турійського району. Ікона датована 1885 р. і має підпис автора – Каспера Списацького.

Сюжет, вибраний іконописцем, відзначений оригінальністю композиційного вирішення. Ікона наче поділена на дві частини, що розповідають про смерть Бориса і Гліба. Зліва, на березі ріки, зображений навколішки Борис у військовому обладунку з мечем на поясі. Біля його ніг – шолом. Трохи далі, на тлі гостроверхих шатрів намальований воїн зі списом в руці. Ця сцена відповідає житійному переказу про останні години життя Бориса, якому приснився сон про свою загибель. Всю ніч Борис молився і просив у Господа сил і мужності прийняти смерть. Вранці підіслані Святополком вбивці зарубали Бориса та його вірного слугу. Справа на іконі, в човні з двома веслярами намальовані непропорційно великі постаті Бориса і Гліба у царському вбранні. Гліб правою рукою вказує на човни, що пливуть їм назустріч по річці Смядинь, в лівій тримає меч. Борис обіймає його за плечі правою рукою, в лівій тримає спис. Це зображення відповідає житійному переказу про смерть Гліба від рук вбивць, які перескочили з човнів на човен до Гліба і вбили його, не дивлячись на благання. В образі майстер поєднав з одного боку, традиції розповідної житійної іконографії, з другого боку – усталене зображення Бориса та Гліба – братів страстотерпців, що відповідає напису над їх головами «Св. страстетерпци Глеб и Борис». Списацький намалював братів обернутими один до одного, символізуючи спільну долю, братерську любов і розуміння. Давні перекази про Бориса і Гліба стверджували, що брати свідомо намагалися уподібнитися у добровільному стражданні Ісусу Христу, вмирали, щоб жити за його заповідями. Саме готовність до страждань і відреченість від оточуючого світу втілив К.Списацький у ясних і лагідних ликах Бориса і Гліба. Бориса, старшого за віком, маляр традиційно змалював з невеликою борідкою. Образ юного Гліба більш ніжний і простодушний. Іконописець робить акцент на одязі Бориса і Гліба, використовуючи червоний та синій колір, таким чином виділяє образи із загальної композиції.

Каспер Списацький працював у техніці олійного живопису. Його творчість за стилістико-образним вирішенням стоїть на грані професійного і народного малярства, в ній поєднані засади іконопису і релігійного живопису, який стає переважаючим в ХІХ ст.

Джерело: Музей волинської ікони

Переглядів: 470 | Додав: administrator | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz