Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Календар
«  Червень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Головна » 2020 » Червень » 3 » З колекції Музею волинської ікони: «Старозавітна Трійця»
09:36

З колекції Музею волинської ікони: «Старозавітна Трійця»

Закрити баннер

Напередодні свята Трійці (Зішестя Святого Духа на апостолів), актуальним є ознайомлення з іконами даної тематики. У колекції Музею волинської ікони є кілька ікон «Старозавітна Трійця» різного часу і рівня виконання. Одна з найбільш цікавих ікон походить з Різдво-Богородичної церкви с. Троянівка Маневицького району і датована серединою XVIII ст.

Ікони Святої Трійці покликані візуально втілити і передати положення про Пресвяту Трійцю. Ще у IV ст. християнською церквою був прийнятий догмат про віру у триєдиного Бога, який існує у трьох іпостасях: Бог Отець, Бог Син і Бог Дух Святий. Три іпостасі Бога незлитні і нероздільні – єдиносущна Пресвята Трійця, таке положення було включене у рішення Першого і Другого Вселенських соборі. У Святому письмі не зустрічається таке поняття, як Трійця. Біблія говорить про Бога в множині, Бог один, т.т. єдиний. Біблія ніде не вказує, що Бог складається з трьох іпостасей і зовсім не описує фізичний зв’язок цих трьох іпостасей між собою. Термін Трійця – штучне слово, яке виникло в ході боротьби з аріанством, яке стверджувало, що Ісус Христос – не Бог, а Святий Дух не іпостась Бога. Лише в трьох текстах Біблії перераховуються всі три іпостасі: «Тож ідіть і навчіть всі народи, христячи їх в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа» (Мт. 28:19); «Бо троє свідкують на небі: Отець, Слово й Святий Дух, і ці троє – одно» (1Ін.5:7); «Благодать Господа нашого Ісуса Христа, і любов Бога й Отця, і причастя Святого Духа нехай буде зо всіма нами! Амінь» (2 Кор. 13:13).

Сюжет іконописних зображень Трійці будується на біблійній розповіді про те, як праотець Авраам і його дружина Сарра зустріли біля діброви Мамре трьох ангелів (Бут. 18, 1-15). Для них Авраам і Сарра гостинно приготували з кращого борошна «прісні хліби», «теля ніжне і гарне», «олії і молока». Один з ангелів повідомив про народження у Сарри сина. Господь сказав, що «від Авраама дійсно піде народ великий і сильний, і благословляться в ньому всі народи землі». Згідно традиційним християнським поясненням, в образі трьох ангелів Аврааму було дано одкровення про єдиносущного і триіпостасного Бога. Композиція волинської ікони «Старозавітна Трійця» чітка і врівноважена, надзвичайно живописна і колоритна. Автором робиться акцент на триєдності Трійці – рівність, нероздільність і незлитність іпостасей Святої Трійці: три ангели подані рівновелично з однаковими круглими золотими німбами і білими крилами, які не доторкуються між собою і залишають місце для золотого тла. Ангели зображені не строго фронтально, а в ледь помітному повороті голови, тому бачимо лише одне вухо у кожного. Надзвичайно миловидні юні лики ангелів із звернутим до людей поглядом, що символізує духовне самозаглиблення і споглядання. Одягнуті в однакові срібні хітони, які гравійовані довгими прямими і вигнутими лініями, які надають об’ємності фігурам. Вони тримають тонкі жезли-посохи, як атрибут земних мандрів. Правиці кожного підняті у двоперсному благословляючому жесті. Центральний ангел сидить трішки вище від інших і його крила найбільш розгорнуті. Піднятою правицею він благословляє трапезу. Очевидно, ангел справа, зображений ніби попереду всіх, з босими в легких сандаліях ногами, які вказують на входження до грішного людського світу і символізують любов Бога до людей і його постійну присутність у земному житті, символізує першу іпостась Трійці – Бога Отця, праворуч якого сидить Бог Син – Ісус Христос. Позаду нього зображена Сарра на фоні палат – не тільки власне дому Авраамового, а й символу Божественного будівництва та беззаперечної покори волі Отця. Ангел зліва ніби парить на золотому тлі. Ангели розташовані так, що провівши умовну лінію можна вибудувати трикутник – рівновіддаленість двох ангелів від центрального, Ісуса Христа, а трикутник – символ Трійці ще до того, як Трійцю почали зображати у вигляді трьох ангелів. Величний Мамврійський дуб з буйною зеленню і темними плодами, як символ вічного життя, подається між центральним і правим ангелом, вказуючи на єдність Отця і Сина: Отець відає про долю Сина, який прийме мученицьку смерть на хресті. Ангели, маючи досить масивні фігури, просто домінують над постатями Авраама і Сарри, яких автор розміщує на діагоналі, пересікаючи їхні погляди на гостях. Цікаво, що Авраам і Сарра подаються як істинно віруючі люди: рука Сарри притулена до грудей, Авраам стоїть навколішки перед столом і складеними на грудях руками проявляє повагу гостям. Народного колориту іконі надають світські одежі персонажів: Авраам у червоній свиті і синіх штанах, Сарра – у червоній сорочці, поверх синьої спідниці білий фартух, на голові білий плат. Лики Авраама і Сарри наділені рисами старших людей – сиві волосся і борода у Авраама, зморшки на щоках і чолі Сарри. Майже круглої форми стіл на трьох фігурних ніжках підкреслює ідею єдності і рівноправ’я гостей Авраама, а білого кольору скатертина наголошує на чистоті їхніх помислів. Стіл поданий ніби зверху, завдяки чому ми бачимо все, що на ньому лежить: предмети церковного начиння для здійснення таїнства євхаристії – потир, богослужбова таріль на підніжці, тарілі. Символи таїнства євхаристії, крові і тіла Господнього – виноградні грона та три хлібини, передаються натурально і правдиво. Певної аристократичності трапези надають предмети побуту – ножі і дворогі виделки, які зазвичай не використовувалися у народному середовищі. Увесь колорит ікони підкоряється золото-срібним елементам – знаки божественного світла і божественної слави – тло, німби, хітони ангелів, а червоний і синій в одежах Авраама і Сарри, символізують єдність небесного і земного, божественного і людського. Вміле поєднання церковного канону і елементів світськості робить цей давній образ самобутнім та оригінальним.

Джерело: Музей волинської ікони

Переглядів: 569 | Додав: administrator | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz