Вашій увазі пропонуємо рідкісний для Волині образ «Спас Вседержитель» XVIII ст. з ростовим зображенням Ісуса Христа. Ікона такого іконографічного типу є єдиною у нашій колекції.
Зображення Спаса у ріст звичніше бачити у сценах Воскресіння, Вознесіння, Преображення. Епітет «пантократор», який у перекладі з грецької означає «властитель всього» говорить про всесильну, божественну сутність Ісуса Христа, який прийшов у світ у людській подобі. У волинській іконі вдало поєднані живопис (лик, руки і ноги Ісуса Христа) та глибоке гравіювання з срібленням і золоченням (німб, одежі, тло) по товстому шару левкасу, що створює ілюзію коштовного окладу. Автор прикрашає тло ікони граційно вигнутими пагонами з листям. Золото і срібло Одночасно і колір, і світло – світло божественної слави і сили. Поєднання сріблення і золочення на іконі покликане підсилити велич Ісуса як Вседержителя, Владики неба і землі.
Композиція ікони вирізняється строгою фронтальністю і статичністю, що надає постаті Ісуса особливої урочистості, царственості і величавості. У виконанні народного майстра Владар світу постає не грізним суддею, а надзвичайно добрим і відкритим помічником та порадником. Лик Спаса ясний і просвітлений, погляд великих карих очей проникає у душу кожного вiруючого. Правиця піднята у двоперсному благословляючому жесті, лівою рукою він тримає кулю, державу (сфера з хрестом). Вседержитель зображується у віці проповідництва, у традиційних одежах – золотому хітоні i срібному гіматії, які прикрашені дрібним рослинним орнаментом. Складки oдеж модельовані глибокими довгими лініями. Зображення Ісуса у хітоні і гiматії повертає віруючих у часи, коли облачення християнських священнослужителів ще не мали власного вигляду і нічим не відрізнялися від цивільного костюма. Босими ногами Спас стоїть на хмарах, які символізують царство небесне. Монограми Ісуса виконані червоною фарбою i розміщені на тлі ікони.
Не випадково на іконі Спаситель благословляє двоперсним жестом, який символізує єдність його двох природ, двох сутностей – божественної і людської. Іконописці прагнули наділити Ісуса Христа одночасно божественною силою і величчю, з одного боку, і людською проникливістю і співпереживанням, з іншого. Істинно, владика світу, для якого «небо служить троном, а земля підніжжям ніг». На іконі тим небесним троном виступають хмари, на яких він стоїть босоніж, і цією деталлю підкреслена його особлива земна простота і відкритість до людей.
Кулю увінчує чотириконечний хрест, який знаменує утвердження християнства у світі людей, символізує єднання влади земної та небесної.
Джерело: Музей волинської ікони
|