Про Римську ікону Богородиці вже подавалися матеріали раніше і з ними можна ознайомитися. Беручи свої початки із західноєвропейської традиції, такі образи писали для костелів України, Білорусі. Писані на полотні, вони часто нищилися і лише у невеликій кількості дійшли до нашого часу. Сьогодні пропонуємо вашій увазі образ кінця XVII ст., виконаний у техніці темперного іконопису для Успенської церкви с.Береськ Рожищенського району. Ікона була відреставрована 2016 р., у Львівській філії ННДРЦ України, реставратор М.Берко.
Волинський іконописець писав образ, наслідуючи канони такого давнього чудотворного образу, витримавши його у звичній манері. Особливості іконографічного ізводу втілені у позі схрещених рук, подачі білої хустини, босої ніжки Ісуса та ін. Постава Богородиці пряма і гордовита, погляд спрямований вдаль. На схрещених руках, зліва вона тримає Ісуса Христа, у стиснутій лівій руці – біла хустинка з червоною облямівкою. Два пальці правої руки зігнуті, інші два розпрямлені, і ними Вона вказує на Ісуса Христа, як Сина Божого, народженого земною Дівою. Богородиця одягнена у синій хітон з орнаментованими обшлагами і горловиною, червоний з зеленим виворотом мафорій, оздоблений по краю тасьмою і зіркою на чолі. Ісус одягнений у білу сорочку, яка лише у нижній частині покрита плащем вохристого кольору. Лики Богородиці і Спаса миловидні, з ніжним рум’янцем, очі великі, вуста червоні. Урочистості іконі надає гравійоване рослинним орнаментом і золочене тло. Ікона має фігурне аркоподібне сріблене навершя зі стилізованими різьбленими трилисниками над аркою по кутах. Ікона вміщена у кіот, який має складну будову: профільовані планки, колонки, бонії. На верхній міжрамній смузі накладного профільованого обрамлення білою фарбою зроблений напис з текстом молитви до Богородиці, на нижній – донаторський напис з іменами замовників і назвою церкви. Ікона неодноразово демонструвалася на виставках, а віднедавна цей прекрасний образ Богородиці можна бачити в експозиції музею.
Джерело: Музей волинської ікони
|