Преображення Господнє – свято (19 серпня) на спомин чудесного преображення Ісуса Христа під час молитви на горі Фавор. Про це свідчать євангелісти (Мф. 17:1–9, Мк. 9:1–9, Лк. 9:28–36). Запроваджено у IV ст.
Ікона «Преображення» початку XVIII ст. з колекції Музею волинської ікони належить до творчості іконописця, який працював поряд з ієромонахом Йовом Кондзелевичем у Білостоцькому монастирі на зламі XVII–XVIII ст.
Його пензлю належать фрагменти Білостоцького іконостасу, що зберігаються у Національному музеї у Львові: шість апостолів та ікона «Успіння Богородиці». Роботи майстра репрезентують київську малярську традицію на Волині. Він використовує прийоми живописного малювання, ясні й відкриті фарби, гладке поліроване золоте тло, своєрідно трактує бганки одягу, підкреслюючи тіні темнішими відтінками основного кольору.
Композиція чітко розділена по горизонталі. У центрі верхньої частини над горою Фавор – Ісус Христос у білому одязі, який прикрашений золотим і срібним орнаментом. Він ніби виходить із сонцесяйного світла. Це божественне світло називають фаворським – світлом християнської віри. Над головою Христа іконописець намалював хмари з золотими променями, що ілюструє євангельські розповіді про голос із небес: «Цей є Син Мій Улюблений, в Якому Моє благовоління; Його слухайте». Обабіч Ісуса – старозавітні пророки Ілля та Мойсей. У нижній частині ікони – апостоли Йоан, Яків та Петро в емоційних позах, вражені чудом Преображення. Іконописець намагається передати душевний порив учнів Спасителя, безпосередність їхніх переживань. Пластика фігур апостолів класичних пропорцій, органічна, її підкреслюють легкі тканини одягу. Лики відзначені благородством, красою та виразністю. Колористична гама побудована на поєднанні світлих, майже прозорих кольорів: білого, блакитного, червоного, смарагдового, вохристого. Образ наповнений золотим світлом.
В іконі сутність Преображення Господнього розкривається у його символах. Гора – усамітнене місце, де легше творити молитву, що допомагає з’єднатися з Богом. Фавор у перекладі означає «чистота, світло», тож той, хто звільняє свою душу від гріха, приймає божественне світло. Мойсей, який помер, та Ілля, який не зазнав смерті (взятий на Небо живим) були закликані на Фавор, щоб показати владу Христа над життям і смертю. Три промені, які сходять на апостолів є символом Святої Трійці.
Ікона «Преображення» – одна з кращих пам’яток волинської іконописної спадщини поч. XVIII ст. і засвідчує високий професійний рівень її автора.
Джерело: Музей волинської ікони
|