Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Календар
«  Березень 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Головна » 2021 » Березень » 24 » З колекції Музею волинської ікони: «Христос у дискосі»
10:47

З колекції Музею волинської ікони: «Христос у дискосі»

Закрити баннер

Ікона «Христос у дискосі» XVIII ст.

Походження: передана до музею у 2012 р. з м. Костопіль Рівненської обл.
Реставрація: Львівська філія ННДРЦ України., 2015 р. Л. Корніцька-Пенкова.
Матеріал, техніка: полотно, олія.

Ікона даного сюжету єдина у колекції музею і є рідкісною на теренах Волині, у той час як інші образи євхаристичного спрямування є досить поширеними. У світовому образотворчому мистецтві та іконописі страсні та євхаристійні сюжети набули широкої популярності завдяки поширенню літературних творів, заснованих на апокрифах, які містили подробиці з життя Ісуса Христа. Від XVII ст. в Україні на подібні новації відреагувала гравюра, книжкова і аркушева. Іконографічним джерелом іконописцю найімовірніше слугував естамп «Кров Христа» авторства одного з трьох відомих фламандських братів граверів Ієроніма Вєрікса (1553-1619).

Визначення «Христос євхаристійний», «Кров Христова» цілком підходять до волинської ікони XVIIІ ст. «Христос у дискосі», у якій художньо втілені ідеї страстей і євхаристії. Спас зображений у блюді круглої форми, яке наповнене кров’ю як вином у потирі під час таїнства. Блюдо асоціюється з дискосом на який покладається хліб, як символ тіла Спасителя і потиром, у який стікає кров Спасителя з ран на руках і ногах.

Драматичність сцени підкреслюють домінуючий червоний колір, а також динамічна постать Ісуса Христа. Подача постаті Ісуса (вигин тіла, опора на праву ногу і зігнута ліва нога, постановка кістей рук і пальців), сяйво за головою, спосіб укладання складок тканин на завісі і стегновій пов’язці, присутність двох чаш, у які стікає кров з ран на руках Ісуса, асоціюються з гравюрою-зразком. Лик Спаса позбавлений виразу тілесних мук і страждань, він спокійний, має легкий рум'янець і високе чоло, яке покриває терновий вінець. Руки Ісуса розведені, з ран на долонях стікають краплі крові. Якщо схрещені руки святих на іконах виражали знак смирення, то таке положення рук Спаса підкреслює його відкритість і готовність йти до людей, несучи їм правду спасіння: права рука повернута вниз на знак засудження грішників, ліва піднята вгору на знак виправдання праведників. Позиція розведених рук підкреслює ідею воскреслого Ісуса Христа.

У верхній частині ікони – завіса червоного кольору, яка може мати кілька тлумачень: значення завіси передвівтарної перегородки, що закриває вхід у святилище, а на початках становлення церкви закривали і престол; символ завіси, яка розірвалася надвоє у храмі в момент, коли Ісус помер на хресті (Мт. 27,51; Євр.10, 20). Згідно Протоєвангелія Якова для завіси у храмі Богородиця пряла пурпурову і багряну нитки, вже вшановуючи пролиту Сином кров. Два ангели з миловидними ликами виражають глибоке співчуття та невимовну скорботу за страждання Спасителя. Білі крила, білі хмари, біле оперезання символізують чистоту їхніх помислів і непорочність присутніх. Ангели тримають потири, у які стікає кров з ран Ісуса Христа на руках. Від постаті Спасителя відходить жовте сяйво, що виокремлює фігуру Христа та підкреслює Його божественну природу. Ікона «Христос у дискосі» є наочним прикладом пошанування Сина Божого у його земному житті, його заповідей людям і віри у Воскресіння праведних душ.

Джерело: Музей волинської ікони

Переглядів: 245 | Додав: administrator | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz