Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Календар
Головна » 2020 » Квітень » 13 » З колекції Музею волинської ікони: ікони Святої Параскеви
09:14

З колекції Музею волинської ікони: ікони Святої Параскеви

Закрити баннер

Продовжуємо знайомити з цікавинками музейної колекції.

Ще у ранньохристиянські часи на території європейських країн значного розвитку досягло шанування Великомучениці Параскеви П’ятниці, обезглавленої за римського імператора Діоклетіана. Під іменем Параскеви у візантійсько-слов’янському світі було відомо кілька святих мучениць. У давній Русі особливо шанувалися Параскеви Іконійська та Римська, але життя та подвиги обох Параскев часто змішувались, у результаті чого виник єдиний образ, популярний в українському іконописному мистецтві. Важливий аспект шанування Святої Параскеви пов’язаний з її іменем, що грецькою означає день тижня – п’ятницю. Згідно з легендою, Свята народилась у п’ятницю, тому і названа так батьками, які довго були бездітні. Її ім’я асоціюється зі Страсною п’ятницею і хресною жертвою Ісуса Христа, водночас вона шанується і як мучениця, адже перенесла страждання за християнську віру. Образ великомучениці Параскеви був одним з найпопулярніших у волинському іконопису. Про це свідчить велика кількість її ікон не лише у храмах Волині , але й у збірці Музею волинської ікони.

Сьогодні мова йтиме про дві дуже цікаві ікони, у яких зображення святої має свої особливості: Параскева тримає у руках розгорнутий сувій з текстом.

Сувій у руках Святої Параскеви зустрічається на іконах, починаючи з XVI ст. Такі зображення доволі поширені на території Росії. На сувої , як правило, розміщується текст Символу віри. Для ікон Святої Параскеви західного походження (Білорусь, Західна Україна) такий варіант зображення не є характерним. Хоча два образи Святої Параскеви з колекції Музею волинської ікони цікаві якраз тим, що на жодному з них не бачимо традиційного: «Вірую у єдиного Бога, Отця Вседержителя, Творця неба і землі, видимих усіх і невидимих…». Навпаки, тут маємо справу з оригінальним підходом авторів, до підбору текстів, вміщених на сувоях.

На волинській іконі початку XVIII ст., крім чотириконечного напрестольного хреста, Свята Параскева тримає довгий білий сувій з дрібним написом, який відтворює текст гласу 4-го Тропаря до Святої Великомучениці Параскеви: «Премудра і всехвальна мучениця Христова Параскева, / твердість чоловічу придбавши, а неміч жіночу знехтувавши, / диявола перемогла і мучителя посоромила, / виголошуючи і закликаючи: / прийдіть, порубайте тіло моє мечем і спаліть вогнем, / а я, радіючи, іду до Церкви святої, до Христа, Жениха мого. / Її молитвами, Христе Боже, спаси душі наші».

Напис на іконі «Свята Параскева» кінця XVII ст. з с. Пілганів Луцького р-ну (І-140) привертає увагу не лише майстерністю виконання.

Автор використовує оригінальний текст, який образно трактує ім’я Святої, спираючись не на традиційне пояснення: Параскева → (грец.) П’ятниця → п’ятий день тижня → день страстей Господніх, а, скоріше, персоніфікуючи самі страсті Христові у образі Параскеви: «Парасковея мені ім’я нарицається, іже єсть П’ятниця, бо п’ять ран Господа мого, на хресті розіп’ятого, завжди у серці моєму маю і того ради муки терплю, яко з Ним і царствую».

У написах іконописці, як правило, не цитують, а переказують текст житія, тому виникають труднощі з визначенням безпосереднього джерела напису, як у даному випадку. Хоча, аналізуючи текст, можна говорити про те, що за змістом він близький до тексту ікоса 3-го Акафісту до Святої Параскеви, а за стилем викладу нагадує тексти тропарів і кондаків з властивою їм ритмічною художньою мовою.

Джерело: Музей волинської ікони

Переглядів: 329 | Додав: administrator | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz