Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Календар
Головна » 2020 » Квітень » 17 » З колекції Музею волинської ікони: «Розп’яття»
18:36

З колекції Музею волинської ікони: «Розп’яття»

Закрити баннер

Найтрагічніша тема у сакральному мистецтві – зображення Розп’яття Ісуса Христа. У колекції музею є кілька пам’яток з цим сюжетом, які представляють іконографічну традицію ХVІІ–ХІХ ст.

Ікона «Розп’яття» початку ХVІІІ ст. походить з церкви Успіння Богородиці с. Качин Камінь-Каширського району. Анонімний волинський маляр відтворює традиційну іконографічну схему, яка була поширена в українському мистецтві ХVІ–ХVІІІ століть.

Маляр створив натуралістичний образ страждаючого і померлого Ісуса, його тіло обвисле на перекладині хреста, долоні зведені майже у кулак. Момент умирання на хресті, відображений в іконографії, ніби підтверджує для віруючих істину про Христа – Людину, що померла за них реальною мученицькою смертю. Але і в мертвому Христі продовжував перебувати Святий Дух. Його нетлінне тіло, як живе, виливає потоки крові, заливаючи лик, груди, долоні. Саме кров Христа стала символічним центром композиції. Культ Святої Крові у західнохристиянській традиції був поширений з ХІV століття, тому у творах художників епохи Відродження, а пізніше й у гравюрах, з’являються зображені біля Розп’яття ширяючі ангели, які збирають кров Христову у чаші. «Розп’яття» волинського маляра, композиційно пов’язане з гравюрами Альбрехта Дюрера та Мартіна Шонгауера, які працювали у кінці ХV ст. чи Ісаака Беккета (друга половина ХVІІ ст.), які зверталися до цієї теми. Проте всі образи у ньому змальовані у традиції української ікони, а не німецької чи голландської ілюстративної гравюри. Ангели, які тримають чашу і пелену, позбавлені рис амурів-путті, яких можна побачити у творах західноєвропейських художників, це традиційні зображення посланців Господніх, які навколішках стоять на хмарах. Прийняття крові ангелами у потир і плат нагадує про таїнство причастя вином у християнській церкві.

Розп’ятому Христу пристоять Богородиця та Іоанн Богослов у спокійних, здавалось би, позах, лише розведені у сторони руки Богородиці та сльози на її ликові, свідчать про глибоке переживання. Одяг Богородиці прописаний у західноєвропейському варіанті – накинутий на плечі плащ і плат на голові, який покриває розсипане по плечам волосся і відкриває шию.

Драматизм події, яка відбувається, підкреслюється надзвичайним явищем природи – затемненням сонця. Тому автор на тлі ікони пише темні сірі хмари з яких визирають криваві сонце і місяць. Це відповідає словам Об’явлення: «… І ось, стався великий землетрус, і сонце стало темне, як волосяниця, і місяць став, наче кров» (Об. 6,12).

Яскрава індивідуальність автора проявляється у зображені ретельно виписаного архітектурного стафажу. Ми бачимо середньовічне містечко з довгими будівлями та високими баштами – символом древнього Єрусалиму.

Джерело: Музей волинської ікони

Переглядів: 348 | Додав: administrator | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz