Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Календар
«  Листопад 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Головна » 2021 » Листопад » 21 » З колекції Музею волинської ікони: «Архістратиг Михаїл з діяннями»
18:24

З колекції Музею волинської ікони: «Архістратиг Михаїл з діяннями»

Закрити баннер

21 листопада (8 листопада за старим стилем) православна церква відзначає свято Собору Архістратига Михаїла і всіх Небесних Сил безтілесних, встановлене на початку IV століття. Архистратиг Михаїл, ім’я якого означає «Хто, як Бог?» є ватажком сил Господніх, тому і називається архистратигом. Коли одержимий гордістю Сатана повстав проти Бога, святий архистратиг Михаїл явився захисником Божої слави, закликав інших ангелів повстати проти зла. Боротьба була важкою, але сили добра перемогли, і Сатана був скинутий з неба, а архангел Михаїл утвердився як вождь усього ангельського світу, вірного Богові. (Одкр.;Апок., 12:7).

Серед народних ікон цього періоду дуже цікавим видається образ «Архістратиг Михаїл з діяннями» кінця XVIII ст. з Різдво-Богородичної церкви с. Троянівка Маневицького району Волинської області. Ікона привезена до Волинського краєзнавчого музею експедицією під керівництвом П.М. Жолтовського у 1981 році. 2004 року – відреставрована у Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури у м. Київ реставратором К. Гавриленко.

Зараз пам’ятку можна побачити в експозиції Музею волинської ікони. У першу чергу ікона привертає до себе увагу яскравістю і насиченістю кольорової палітри та монументальністю центральної постаті, вже потім – викликає інтерес рядом клейм з масою сцен і персонажів. Невідомий автор ікони створив самобутній і багатогранний образ, спираючись на поетичне народне сприйняття архангела Михаїла як християнського заступника і покровителя, символу перемоги добра над злом, образ , який нікого не нагадує, не копіює і зачаровує своєю безпосередністю і наївністю.

У середнику ікони маляр подає монументальну постать «вождя воїнства Господнього», як називає Михаїла Святе Письмо, зображаючи його не просто як головного борця проти диявола і всякого беззаконня серед людей, а як воїна-переможця. В основі зображення – Одкровення святого Іоана Богослова: « І сталася на небі війна: Михаїл і Ангели його воювали проти дракона, і дракон, і ангели його воювали проти них, але не встояли, і не знайшлось вже для них місця на небі. І повалений був великий дракон, древній змій, що зветься дияволом і сатаною, що спокушає всесвіт, скинутий був додолу, і ангели його скинуті були з ним… » (Одкр.; Апок., 12, 7-9). Архістратиг Михаїл зображається у повний зріст із занесеним для удару мечем, під ногами Михаїла – змій в образі чоловіка, повалений сатана, який горить у вогні. Художник одягає архангела в одежі, що нагадують обладунок античного воїна: короткий зелено-синій хітон, зелена зома із золоченими пластинами, червоний короткий плащ – сагум, круглий легкий щит – аспіс. Голова Михаїла непокрита, але золото круглого плаского німба перегукується із золоченням краю щита, пластин зоми, піднятого золотого меча, і блиск благородного металу підсилює емоційне сприйняття образу непереможного «воєводи», як Михаїла величали у народі. Легкості і динамічності могутній постаті архангела надають розпростерті сині перисті крила. Тло середника чітко поділене на сріблену гравійовану верхню частину, середню – блакитну, що символізує небо, з якого скинутий сатана, і позем, охоплений полум’ям, у якому корчиться диявол. Смілива фантазія автора у створенні образів, спрощеність і деформація пропорцій, відтинання зайвих подробиць сприяє надзвичайній художній виразності, що базується на традиціях образотворчого фольклору. Яскрава гама використаних барв, підвищена декоративність у поєднанні срібла і золота, енергійний ритм ліній справляють вражаючий ефект, творячи піднесений настрій значимості моменту, урочистості перемоги.

Середник ікони оточений клеймами. Вони розташовані не по периметру, як звично для візантійського чи російського іконопису, а – з трьох боків, завдяки чому центральне зображення у середнику набуває монументального звучання, що є особливістю волинського малярства, небагатого на ікони з клеймами. Десять підписаних (написи збереглись фрагментарно і не усі) клейм ікони знайомлять з діяннями не лише архистратига Михаїла, але й інших ангелів та архангелів, які виконують особливі функції на землі. Через них Бог повідомляє людям свою волю, вони приходять на допомогу біблійним персонажам у години скрути, творять чуда, щоб порятувати рід людський, чи супроводжують і охороняють людину впродовж земного буття. Примітивність відчувається у ритмі ліній і пласких формах, проглядається у диспропорціях і динаміці постатей, у моделюванні ликів, у використанні чистих локальних кольорів. Але насиченість та звучність барв, інтуїтивно підсилених світлом (сріблене тло), відверта декоративна яскравість передають безпосереднє і високе живе почуття майстра, образне, емоційне переосмислення сюжетних ситуацій і несе оптимістичний життєстверджуючий настрій. І образ стає неповторним проявом мистецтва народного примітиву, у якому є і самобутній стиль, і духовна наповненість.

Джерело: Музей волинської ікони

Переглядів: 733 | Додав: administrator | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 1
1 Олекса (шляхта з Київа)  
Гарна та знакова річ!
Меч особливо цікави: виглядає, що явно середньовічної "модифікації".

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz