Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Логін:
Пароль:
Календар
Головна » 2020 » Квітень » 8 » З колекції Музею волинської ікони: тема жертовності та служіння людям в іконописі - 3
09:08

З колекції Музею волинської ікони: тема жертовності та служіння людям в іконописі - 3

Закрити баннер

Святий Георгій, Святий Юрій, Юрій Змієборець, Георгій Переможець – святий, мученик і воїн, покровитель візантійських імператорів, українських князів, держав та міст. Він є однією з найвідоміших постатей не лише у християнському світі, а й у мусульманському. Історія його життя та подвигу надихала іконописців і художників протягом століть.

У експозиції Музею волинської ікони представлений образ Св. Георгія Переможця, виконаний у 1630 р. анонімним іконописцем з символічним ім’ям «Волинський іконописець 1630 р.». Пам’ятка походить з церкви Покрову Пресвятої Богородиці с. Бобли Турійського району.

Згідно церковних переказів, Святий народився у ІІІ ст. у Каппадокії, в родині перського воїна. Матір виховала сина у християнському дусі. Молодий Георгій служив трибуном у війську римського імператора, а коли почалися гоніння на християн, роздав своє майно злидарям та добровільно з’явився до імператора Діоклетіана. Після жорстоких катувань він був страчений, тіло поховане у м. Лідді. З утвердженням шанування Великомученика, з V ст. поширювалися сказання про його чудеса. Одним з найбільш відомих стало «Чудо про змія». Згідно тексту житія, в озері, неподалік язичницького міста Лассії, поселився величезний змій, який пожирав людей і тварин. Спроби його знищити закінчувалися загибеллю героїв. Правитель міста вирішив приносити у жертву чудовиську юнака чи дівчину. Коли жереб впав на доньку правителя, дівчину, одягнувши у багряницю й прикрасивши як наречену, відвели до озера. В цей час Георгій, повертаючись з битви, зустрічає її та дізнається про нещастя. З молитвою до Господа, він перемагає чудовисько. Вдячні городяни, охрещені ним, побудували храм, а царівна залишилась при ньому служити.

Тема «Чудо Георгія про змія», оспівана у духовних віршах і розвинута у богословській літературі, отримала алегоричне трактування, стала символом перемоги християнства над язичеством, добра над злом. З часом, вона стала улюбленою темою українського іконопису, пов’язана, у першу чергу, з народною уявою про святих, які перемагають сили зла.

«Чудо Георгія про змія» написане «Волинським іконописцем 1630 р.» є одним з яскравих взірців втілення цієї теми. Святий вершник не скаче і навіть не рухається, кінь завмер у фіксованій позі, рух переданий лише за допомогою зображення об’ємних бганок червоного плаща, який розвівається за спиною. Колір ікони глибоко символічний: червоний – колір праведної крові мученика і перемоги над смертю, чорний позем – символ зла і аду. Білий кінь, який символізує чистоту і святість, топче змія. Георгій чітко виділяється на золотому різьбленому тлі. Він зображений в обладунку візантійського воїна, довгі штани заправлені у високі м’які чоботи, коротка туніка з кірасою перев’язана широкою стрічкою.

Середник ікони оточений 8-ма клеймами, у яких маляр розповідає про життя і страсті Георгія. Особливістю програми клейм є певна незавершеність житійної розповіді – відсутнє зображення страти Мученика. Цим демонструється стійкість Святого і героїчний характер даного образу. У верхній частині рами зберігся напис з давнім іменуванням ікони: «Святый великомученик, страстотерпец, победоносец, скоропомошник Георгий», у нижній – залишки дарчого напису з датою «…року 1630».

Найголовніший подвиг Св. Георгія – це подвиг його віри, самопожертва ради любові до Христа, а значить – і до людей.

Джерело: Музей волинської ікони

Переглядів: 476 | Додав: administrator | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz