Головна | Статті | Конференції | Анонси | Галерея | Контакти

Волинь туристична

Волинь туристична

,

Агросадиби Волині

,

Туристичні райони

, Волинь, Луцьк, туризм, екскурсії
 



Меню сайту
Пошук
Наші партнери
Музейний простір України
Музейний простір Волині
Історична Волинь
Львівський історичний музей
Рівненський обласний краєзнавчий музей
Житомирський обласний краєзнавчий музей
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Державний архів Волинської області
Волинська обласна організація Національної спілки краєзнавців України
Національна спілка краєзнавців України
ДП „Волинські старожитності” ДП „НДЦ” „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології НАН України
Волинська обласна універсальна наукова бібліотека імені Олени Пчілки
Галерея мистецтв „Арт-кафедра”
Сайти музеїв
Волинської області
Форма входу
Логін:
Пароль:
Календар
«  Травень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Головна » 2020 » Травень » 25 » З колекції Музею волинської ікони: «Христос Боремельський»
09:44

З колекції Музею волинської ікони: «Христос Боремельський»

Закрити баннер

Сьогодні розповімо про ще одну ікону колекції – твір з оригінальним сюжетом «Христос Боремельський».

Ікона під назвою «Несення хреста» поповнила музейні фонди у грудні 1988 року. Її передали до музею із Свято-Троїцького кафедрального собору міста Луцька. Вона довгий час чекала на реставрацію. У 2013 році її відреставрувала Л. Обухович. Реставрація відкрила деталі, які дозволили точніше атрибутувати образ, насамперед визначити сюжет.

Про останній шлях Христа на Голгофу розповідають всі чотири євангелісти, хоча у їх оповідях існують суттєві відмінності. У свідченнях синоптиків хрест на Голгофу ніс Симон Киринеянин, за євангелістом Іоаном – сам Христос, бо саме Він один ніс гріхи світу, взявши на Себе всі страждання людства і найжорстокішу страту.

У живописі знайшли відображення обидві євангельські версії хресного шляху. Цей сюжет з’явився ще у ранньому християнському мистецтві. Поряд з традиційним сюжетом «Несення хреста», що з’являється на Волині у XVIII ст., з утвердженням на її території греко-католицької церкви, у храмах зустрічаються ікони, основою сюжету яких є євангельська оповідь про хресний шлях Ісуса Христа на Голгофу, але вони містять деталі, що наповнюють сюжет новим символічним змістом. Такі ікони називають «Христос Боремельський». Назва цього цікавого іконописного сюжету пов’язана з містечком Боремель, що знаходилось у західній частині Волинської губернії, а нині це – с. Боремель Млинівського району Рівненської області. Вперше згадується як місто у мирному договорі польського короля Казимира з Литовськими князями під 1366 р. Назва його (за М.І.Теодоровичем) походить від слів «бір» (ліс) і «меле» (молоти). Там, де зараз знаходиться село, у давнину біля лісу стояв млин. Коли працював , шумів так, як шумить дрімучий бір: «якъ боръ, меле». У народі і зараз побутує переказ, який пояснює з’явлення сюжету «Христос Боремельський»: боремельському князю приснився віщий сон, у якому він бачив образ Спасителя, що йде серед тридцяти трьох хрестів(вік Христа), ступаючи по хресту( Його Хресний шлях), несе на плечах свій хрест(Його жертовна доля). Вражений, князь замовляє маляреві бачену у сні ікону, яка згодом стає чудотворною. Але це лише легенда. Дані, які приводить М.І.Теодорович, висвітлюють цю історію дещо по-іншому. Переказ не називає імені князя. Та відомо, що власниками і жителями Боремля були князі Чацькі. Францішек Чацький (1727–1787), звів палац у Боремлі перед 1781р., (очевидно, саме про нього розповідає місцевий переказ). Неподалік від палацу Чацьких (на місці дому колишніх власників Боремля – православних князів Боремельських) знаходилась православна замкова церква Святої Трійці. Церква існувала ще у XVIст., бо згадується в інвентарі замку і містечка Боремля в акті від 1573 р.: «…На посредъ замку церковъ Светое Тройцы, побитая кгонтами…» (Архив, ч.7,т.1,С.237-241)

У церкві славилася чудами ікона із зображенням Ісуса Христа, який несе хрест на фоні 33 хрестів. На той час існувало твердження , що ікона походить з Боремельського православного монастиря, який був ущент розорений татарами, і вціліла лише ця чудотворна ікона. Православну Свято- Троїцьку церкву Чацькі-католики зруйнували, а ікона разом із церковним начинням була перенесена у церкву на околиці Боремля. Але у 1773 році ікона чудесним способом знову явилася на місці зруйнованого храму. Зворушений чудом , князь Чацький ставить на місці з’явлення ікони на кам’яному постаменті скульптуру Спасителя( її можна побачити і сьогодні), а ікону розміщує у місцевому костелі. Пізніше, у 1786 році ікону перенесли до Свято-Троїцької церкви, яку відбудували на пожертви паломників, оскільки «Боремельське чудо» швидко поширилося серед людей і почало збирати величезні натовпи паломників, які приходили просити милості до чудотворного образу. Згодом ікона дістала назву "Ісус Христос Боремельський". У селянських хатах часто можна було зустріти греко-католицькі гравюри цієї ікони, що друкувалися на папері ченцями василіанами у друкарні Почаївської Лаври. На цих гравюрах під зображенням знаходився підпис польською мовою: «Prawdziwy wizerunek Pana Iezusa Boremelskiego na Wolyni, cudamy slynacego z 1773r.» Слава про чудотворну ікону ширилась на Волині, створювалися списки образу для приходських церков.

Такі ікони XVIIІ ст. можемо бачити і сьогодні у кількох волинських храмах. Ікони Христа Боремельського XVIII ст. зберігаються і у Музеї волинської ікони. Одна з них – ікона 1776 р., твір на полотні, виконаний олійними фарбами, про яку йдеться у нашому матеріалі. На тлі образу добре проглядаються коричневі хрести, що переплітаються між собою. На передньому плані – постать Спасителя, що несе Свого Хреста на Голгофу. Босоніж Христос ступає по хресту, притримуючи руками поперечину зваленого на спину хреста, під вагою якого зігнувся і припав на коліно. На Ісусові – червоний хітон і темно-синій гіматій. Стражденний лик Христа вкритий сльозами і потом, чоло зранене терновим вінцем. Навколо голови – німб у вигляді сяйва, виконаного золотим асистом.

«Да последуемъ стопами его…» – гласить напис у нижній частині зображення. Ще нижче, розміщений на блакитній смузі донаторський напис сповіщає про те, що: «Сія икона написана въ 1776 году и отновлена въ 1886 году при Священ: О: Петре Огибовскомъ», а на звороті ікони – напис про поновлення: «Сію икону становилъ Ико Иван Демъяновъ Маркевичъ» – іконописець, який плідно працював на Волині у 80-х роках ХІХ ст.

Очевидно, що маємо справу з оригінальним сюжетом, який утворився на місцевому ґрунті, увібравши у себе народні перекази, легенди та окремі історичні факти. Безперечно, його основою є євангельська оповідь про хресний шлях Ісуса Христа на Голгофу та варіант іконописного сюжету «Несення хреста», що зображає Христа, який самостійно несе свій хрест. І хоча місцеві перекази виводять з’явлення сюжету «Христос Боремельський» ще перед XVI ст., цілком зрозуміло, що його поширення на Волині у XVIII ст. пов’язане з утвердженням на її території греко-католицької церкви і діяльністю ченців василіан.

Джерело: Музей волинської ікони

Переглядів: 509 | Додав: administrator | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Зробити безкоштовний сайт з uCoz
Зробити безкоштовний сайт з uCoz